Здравейте,
Пускам тази тема, защото според мен си струва да се обсъди.
След скорошен ремонт на бойлера на майка ми, в който смених почти всичко, отново се появи проблем. Става въпрос за ключа на бойлера.
Ключ, с глимлампа и червено копче, което свети когато нагревателят е включен. Много са разпространени. И са големи боклуци. Винаги съм го знаел.
Усетих миризма на разтопена изолация, и цялия пластмасов капак на бойлера, в който е скрита електрическата част беше силно нагрят.
Отварям, и какво да видя - ключът жестоко нагорял!
При това със сигурност кабелните обувки влизаха много стегнато в клемите на ключа, което със сигурност означава, че не е имало недопустимо голямо контактно съпротивление между кабелните обувки и клемите. Именно ключът е бил в основата на проблема.
За тези, които не знает, и не се сещат, съгласно закона на Ом, в една последователна верига най-много топлина се отделя там, където съпротивлението е най-голямо. В случая контактното съпротивление на ключа очевидно е било голямо, и при протичането на ток от порядъка на 12-13 ампера, се е нагрял и стопил. Ключът беше отбелязан като за 16А, но това очевидно не е точно така.
Никога не съм харесвал тези ключове, и никога не съм им имал доверие, но не очаквах чак такова изпълнение, след скорошен ремонт на бойлера, при който всичко изглеждаше наред.
Реших да елиминирам ключа. Купих нов ключ, за да служи единствено за индикация кога нагревателят работи. Но през ключа ток не тече.
За целта на мястото на ключа сложих две тройки клеми WAGO, за кабели от 0.2 до 4 квадрата. С помощта на WAGO клемата включих още два проводника, които с кабелни обувки включих към ключа, за да може той да свети, когато му е подадено напрежение.
Считам това за възможно най-елегантното решение или workaround. Самият бойлер вече се включва и изключва с помощта на външно монтиран ключ за бойлер на фирмата Schneider. На него пише 32A и е също със светлинна индикация.
Друга възможност е да се сложи такъв ключ, произведен от Legrand, те са дори 40-амперови. Но аз намерих на Шнайдер, и сложих ключ на Шнайдер, вярвам, че с него няма да имам проблеми.
Накратко моят съвет е - елиминирайте (шунтирайте) тези ключове, които производителите влагат фабрично в българските бойлери. Шунтирането може да стане и с лустър клема, но ако искате да си запазите индикацията лустър клемата не е подходяща за разклоняване на верига. Wago са лесни за работа и надеждни. За включване и изключване на бойлерите си ползвайте външен ключ, произведен от реномирана марка Schneider или Legrand. За чуждестранните бойлери нямам лични наблюдения засега.
- - - - - - - - - -
Понеже сега открих, че мога да качвам в този форум снимки, ще направя малко продължение на темата.
В друга тема споменах, че нагревателят на бойлер Елдом Дипломат беше изгорял, и не само изгорял, но и с нарушена цялост. Тук качвам снимка на нагревателя как изглеждаше.
Разбира се, всичко беше сменено, но мен взе да ме гложди мисълта, че ако това се случи в бъдеще отново, животът и здравето на близките ми ще бъде застрашен.
За целта поставих дефектнотокова защита (ДТЗ) на бойлера, въпреки че инсталацията на апартамента е двупроводна.
Използвах една схема, която знаех отдавна, но не бях реализирал досега. Разбира се, защитата е локална, тъй като нямам възможност да разбивам и подменям инсталацията.
Просто добавих едно малко табло с 3-4 места в него. В таблото монтирах една ДТЗ 40A, която сработва при 30mA. Монтирах и един автоматичен предпазител АП за 25A. Поставих го да е 25 ампера, понеже на същото място се намира и захранва и една пералня. Ако беше само бойлерът, който е 3 kW щях да поставя АП 20A.
Един човек от форума ме помоли за схемата, и аз му я пратих. Понеже мога да кача снимки във форума, ще ги кача, за да могат всички да видят и да имат полза.
Снимал съм и цялото изпълнение, като за недостатък считам факта, че всичко е монтирано под водопроводните тръби. Но така са нещата в този апартамент, няма как да ги променя без сериозно къртене и ремонт.
За момента считам, че съм изпълнил прилично нещата.
Мога само да добавя, че тествах работата на защитата с помощта на резистор 6.8 килоома (в моя случай с керамично тяло и мощност 5W). За момент докоснах с единия край на резистора клемата на нагревателя, на която е подадена фаза, а другият край на резистора опрях в корпуса на бойлера. Защитата моментално изключи. За сведение 6.8 килоома е съпротивлението, при което при напрежение 220-240 волта би протекъл ток от малко над 30 милиампера, с което съм сигурен, че защитата трябва да сработи.
Сега поне съм спокоен, че и да има пробив, ДТЗ ще изключи и предпази човешки живот. Когато правех тези снимки още не бях добавил външния бойлерен ключ Schneider, за който писах по-горе.
Всичко, което описвам е според най-доброто от познанията и опита ми. Но ако правите нещо, правите го на своя собствена отговорност. Аз по никакъв начин не нося отговорност за каквито и да са последствия, които може да се получат при вас.