Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Здравейте,
При мен се получава нещо, което (според мен) не е нормално ...
При зададена температура на водата за ОИ 60оС до вход на радиаторите достига 58оС.
На изхода на радиаторите обаче темепратурата е 54-55оС, което ми се струва твърде малко като разлика (само 3-4оС).
Така е на всички радиатори (включително на радиатор Н500 с 19 бр. глидери в стая около 10м2).
Системата е с алуминиеви радиатори 3бр. Н600 (14 бр., 15 бр., 13 бр. - общо 42 глидера) , 2 бр. Н500 (11 бр., 19 бр. - общо 30 глидера), 1 бр. Н800 (17 глидера) и лира в банята 50х120 см.
Колекторна система с PEX тръби ф16 към всеки радиатор. От котела до колектора е PPR тръба с фибростъкло ф 32.
Котела е газов едноконтурен Victrix 20 X TT 2 ErP.
Отопляема площ около 87-90 м2.
Въпроса е какво: Каква е причината за тази малка температурна разлика на вх/изх на радиаторите и какво мога да направя, за да се подобри?
Ще бъда благодарен на всякакви мнения и предложения.
Благодаря предварително на всеки отзовал се!
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Цитат:
Първоначално публикувано от
pepitoff
Въпроса е какво: Каква е причината за тази малка температурна разлика на вх/изх на радиаторите и какво мога да направя, за да се подобри?
Висока скорост на флуида вътре в системата.
Няма време да си отдаде топлината в радиаторите.
Трябва или да намалиш скоростта на флуида, или да сложиш вентилатори, които да обдухват радиаторите.:)
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
С риск този път да сгреша - какво те притеснява това. Според мен е важно радиаторите да успяват да поддържат изискваната стайна температура. Ако това е така не виждам защо да се заглеждам в подробности. Между другото как разбираш каква е температурата на "връщащата" вода. При мен има само една стойност за температура водата - предполагам тази, която излиза от котела.
Иначе на теория с прости думи (все пак минаха 20г. от последния ми допир с физиката) върху температурата на излизащата от един радиатор вода, влияние би трябвало да оказва мощността на радиатора (площ, свойства на материала и т.н.) и дебита на водата. В твоя случай може да влияеш или като смениш радиатора с по-мощен или с конвектор или на дебита посредством скоростта на водата - чрез степените на помпата, която я задвижва. Джак е написал същото.
Направи си опит с по-ниска степен на помпата. Но личното ми мнение, че ако всичко е нормално със стайните температури да не се заглеждаш в подобни подробности. От много години нищо не гледам. В къщата е топло, колкото съм задал и само това ме интересува. И цената на природния газ...
Но за крайни мнения вече наистина специалист трябва да се изкаже.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Цитат:
Първоначално публикувано от
VanDan Направи си опит с по-ниска степен на помпата. Но личното ми мнение, че ако всичко е нормално със стайните температури да не се заглеждаш в подобни подробности. От много години нищо не гледам. В къщата е топло, колкото съм задал и само това ме интересува. И цената на природния газ...
Но за крайни мнения вече наистина специалист трябва да се изкаже.
+1 и аз така мисля.
Ако топли задоволително все тая колко са градусите на входящата и изходящта вода.
Вече ако не успява да стопли достатъчно, тогава трябва да го види професионалист.
Но ниската разлика в радиаторите е заради висока скорост.
Гледам, че в техническите параметри на котела пише "кондензен модул с висока циркулация"
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Температурата на вх/изх радиатори я меря с мултицет с термодвойка.
Не твърдя, че е най-точното измерване, но колкото и да греши уреда всепак гледам разликата в показанията.
Интересното е, че датчика за изх. ОИ на котела дава 60оС, а с уреда меря 50оС, но когато премеря с уреда температурата на мястото на сондата за БГВ в обемния бойлер, показанията на уреда и на сондата съвпадат.
Кой от трите датчика (за водата в бойлера, за водата за ОИ или този на мултицета) лъже, не мога да кажа...
Котела ми има два параметъра - за максимална и минимална скорост на циркулационната помпа. Те са на фабрични настройки: макс. скорост - 9, минимална скорост - 5.
Не е указано в какви мерни единици са тези числа.
Иначе радиаторите греят и успяват да поддържат желаната стайна температура (терморегулатор - модулиращ CarV2, жичен).
Това, което ме притеснява е, че с това малко dТ котела излиза от кондензен режим за много дълго време и съответно му намалява ефективността, а оттам се увеличава разхода на газ.
Всъщност не зная дали изобщо влиза в кондензен режим, освен когато е достигната зададената стайна температура и котела минава на мин. и прави водата за ОИ на 40оС?!?!?!
P.S. Един приятел (в бизнеса с доставка на газ, монтаж на газови котли, проектиране на ОИ) ми казва, че проблема е заради малкото ф на тръбите и недостатъчни радиатори. (Но пък в стая около 10 м2 с 19 бр. глидери Н500 и пак малко dT на тоя радиатор!?!?!)
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Цитат:
Първоначално публикувано от
pepitoff P.S. Един приятел (в бизнеса с доставка на газ, монтаж на газови котли, проектиране на ОИ) ми казва, че проблема е заради малкото ф на тръбите и недостатъчни радиатори. (Но пък в стая около 10 м2 с 19 бр. глидери Н500 и пак малко dT на тоя радиатор!?!?!)
Със сигурност проблемът не е в недостатъчни радиатори. Малка температурна разлика означава, че флуидът не отдава топлината в радиатора. Това е заради високата скорост - докато влезе и излиза.
При оптимални условия(примерно естествена конвекция) нагрятата вода влиза в радиаторите, стои там известно време, докато си отдаде топлината и понижи температурата си, и чак тогава се връща обратно.
При системи с принудителна циркулация такива оптимални условия не могат да бъдат постигнати.
Флуида се движи по пътя с най-малко съпротивление. Може да влиза в радиатора, да минава само през първите няколко секции и веднага да излиза, просто няма време да си отдаде топлината и да си понижи температурата. Тогава вече не е добре. Радиаторите не работят ефективно така.
Пробвай това което те е посъветвал VanDan с възможно най-ниската степен на помпата за да се намали до минимум циркулацията.
Другото за което се сещам вече е по-сложно - последователно свързване на радиаторите - изходът на единият радиатор към входа на другия, така би се получил по-ефективен топлообмен.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Твоят приятел е казал същото - мощността на радиаторите, сечението на тръбите влияе на дебита - малко сечение води до по-висока скорост на флуида. Май така беше формулата. Но според мен това на практика е повече проблем ако радиаторите не могат да смогнат да поддържат изискваната стайна температура. Колко е значението за разхода вече специалисти да се произнесат. Но се съмнявам, че някой такъв ще се намери да си направи труда да пише тук.
Ако толкова те вълнуват тези температури и котела има такава настройка, може да си направиш опит да ограничиш максималната температура на излизащата вода да кажем на 55гр.или дори 50гр. (колкото искаш). Връщащата се вода ще е по-ниска от нея със сигурност. Но за работа със значително по-ниски температури на водата се искат големи и мощни радиатори или конвектори.
Лично не съм сигурен дали си заслужава толкова игра. Имало е хора в този форум с по-ниски сметки даже и с конвенционални котли с висока минимална мощност и с кондензни без особено ниски температури на водата. Както и хора с по-високи сметки с уж оптимизирани системи и модерни котли. Все си мисля, че основно значение за разхода имат топлозагубите, които трябва да се покрият. Каквито и хватки да правиш все трябва да вкараш определено количество топлина, която да покрие топлозагубите и следователно да изгориш съответното количество гориво. Може и да греша разбира се.
Като прочетох Джак и се сетих и аз за вида на свързване на радиаторите, но в малко по-друг аспект. В началото ми бяха свързали радиаторите "едностранно" - отгоре влиза и от същата страна отдолу излиза. И действително имаше площ от радиаторите (в далечната страна), която видимо беше по-студена на пипане. След време виках майстор да ми преправи свързването (излизащата вода) където може на "диагонал" - горе влиза, на срещуположната страна отдолу излиза. Така цялата площ на радиаторите ми се нагрява доста по-равномерно.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Ще намаля параметрите за скорост на помпата, но се чудя на колко да сложа този за макс. скорост?!?
За минималната ще я сложа на 1.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Тук вече "акъл" не мога да давам. При липса на готова информация, може да тръгнеш по пътя на експеримента - правиш проби и засичаш разход. Но ти трябва време, за да добиеш достоверни данни за консумацията при различните режими. Но пък и другите условия не са постоянни - външните температури се менят и съответно разхода се влияе и от това. Но щом ти се занимава, имаш време и желание - твоя воля.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Цитат:
Първоначално публикувано от
VanDan Твоят приятел е казал същото - мощността на радиаторите, сечението на тръбите влияе на дебита - малко сечение води до по-висока скорост на флуида. Май така беше формулата. Но според мен това на практика е повече проблем ако радиаторите не могат да смогнат да поддържат изискваната стайна температура. Колко е значението за разхода вече специалисти да се произнесат. Но се съмнявам, че някой такъв ще се намери да си направи труда да пише тук.
Ако толкова те вълнуват тези температури и котела има такава настройка, може да си направиш опит да ограничиш максималната температура на излизащата вода да кажем на 55гр.или дори 50гр. (колкото искаш). Връщащата се вода ще е по-ниска от нея със сигурност. Но за работа със значително по-ниски температури на водата се искат големи и мощни радиатори или конвектори.
Лично не съм сигурен дали си заслужава толкова игра. Имало е хора в този форум с по-ниски сметки даже и с конвенционални котли с висока минимална мощност и с кондензни без особено ниски температури на водата. Както и хора с по-високи сметки с уж оптимизирани системи и модерни котли. Все си мисля, че основно значение за разхода имат топлозагубите, които трябва да се покрият. Каквито и хватки да правиш все трябва да вкараш определено количество топлина, която да покрие топлозагубите и следователно да изгориш съответното количество гориво. Може и да греша разбира се.
Като прочетох Джак и се сетих и аз за вида на свързване на радиаторите, но в малко по-друг аспект. В началото ми бяха свързали радиаторите "едностранно" - отгоре влиза и от същата страна отдолу излиза. И действително имаше площ от радиаторите (в далечната страна), която видимо беше по-студена на пипане. След време виках майстор да ми преправи свързването (излизащата вода) където може на "диагонал" - горе влиза, на срещуположната страна отдолу излиза. Така цялата площ на радиаторите ми се нагрява доста по-равномерно.
Моите радиатори са свързани "на кръст".
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
"На кръст" като на схема А, нали.
Алуминиеви радиатори начини на свързване - Бизнес кръг ООД
Хубаво са ти свързани радиаторите. Само трябва да се намали скоростта, за да може максимално дълго горещата вода да остава в радиатора за да има отдаване.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Цитат:
Първоначално публикувано от
Jack Krauser
Точно така са свързани, но съм с колекторна (звездообразна) схема.
А за скоростта - ще я намаля. А да събера ли границите м/у макс. и мин. скорост?
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Кранчета (термоглави) имаш ли на радиаторите? На входа или на изхода?
(Всъщност не знам дали се слагат кранове/термоглави при газови котели за парно.)
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Цитат:
Първоначално публикувано от
milanov Кранчета (термоглави) имаш ли на радиаторите? На входа или на изхода?
(Всъщност не знам дали се слагат кранове/термоглави при газови котели за парно.)
Имам кранове на входа и секретни кранове на изхода на всеки радиатор.
Термоглави нямам. Няма и нужда от тях.
Отговор: Ниска температурна разлика на вх/изх на радиаторите
Потвърждавам на 100% казаното/съвета от VanDan, Jack както и от моя опит, че близките темп. между Вх/изх пряко се влияят от скоростта на флуида. Намаляваш скоростта на помпата, замерваш и чрез секретните кранове на изхода балансираш системата по свой вкус/нужди според температурните загуби на помещенията.
Близките температури поне за моята система със конвенционален Вайлант ТурбоТек Плюс са силно НЕпрепоръчителни - моят котел изключва по температура на водата при доближаване от 5 гр между вх/изх дори да не е достигнал зададената темп. от стайният КалорМатик.
Това за мен води до преразход.
Чета Ви постоянно, но за съжаление не ми остава време да се включа /надявам се да коригирам това/ и оставам със впечатление, че системата на pepitoff нещо липсва. Главно най-вероятно са настройки и дано е тва, но ми прави впечатление няколко пъти като казваш, че системата ти сега работи със 60 гр. вода, А Зимата е все още далеч, а ти от сега май си казал ЧАО на кондензния режим?:undecided: