Тъй като зимата наближава все по-неумолимо, ще започнат да се появяват и до болка познатите на хладилните техници проблеми с обледяването на климатиците. Заповам тази тема с желанието да обясня на простичък език какво точно се случва в онова малко чипче, което управлява работата на климатика и по-конкретно през влажните и студени зимни дни.
Когато работи в режим на отопление, външния топлообменник играе ролята на изпарител - фреонът, който е втечнен минава през капилярка и се изпарява. Обикновено климите са така изчислени, че температурата на изпарение на фреона да бъде 5-7 градуса по-ниска от температурата на въздуха и по този начин да взима топлина. Много е просто - ако навън температурата е 5 градуса, а фреона се е изпарил при 0 - то той се загрява до 5 градуса. Проблемът, обаче идава от това, че при температури под нула градуса влагата, която е във въздуха замръзва и се полепва по ламелите на външното тяло. След известно време работа може би сте забелязали, че външната пита е побеляла - частично или на цяло. Това не е повод за безпокойство - нормално е да се натрупа скреж. Натрупването на скреж, обаче води до влошаване на топлообмена между външното тяло и въздуха и от там КПД-то на климатика като цяло пада. Затова производителите на климатици са предвидили включване на т.нар. режим ОБЕЗСКРЕЖАВАНЕ. Целта на този режим е да стопи натрипания скреж, да изсуши (временно) питата и климатикът да започне да функционира нормално.
1. Как климатика разбира кога да премине в режим на обезскрежаване - това е решено по различни начини, в зависимост от избора на производителя, но основно се осъществява по 2 неаправления: Чрез монтиране на температурен датчик на питата на външното тяло. Този датчик следи температурата на изпарителя в режим на отопление. При отчитане на температури 0 и по-ниски градуси се задейства ТАЙМЕР на режима на обезскрежаване. Обикновено е около 45 мин до 1 час. Казано с други думи, ако климатика работи в продължение на 45 мин - 1 час и датчика на външното тяло отчита стойности 0 или по-ниски градуси го превключва в режим на обезскрежаване. Идеята е, че ако за този 1 час питата навън е била под 0 градуса, то се е натрупало значително количество скреж. Другия метод за отчитане на заскрежаването е чрез температурата на вътрешното тяло - тази температура, заедно с температурата на външното тяло, налягането на фреона и конструктивните характеристики на климатика са в математическа зависимиост, която е заложена в процесора на климатика. Идеята на меренето е същата, само без сонда на външната пита.
До тук добре - климатикът разбира, че трябва да премине в режим на обезскрежаване - изпъшква, изфъсква, избумтява....Вътрешното тяло спира, почва да мига някоя лампичка. Агрегата почва да бумти със сравнително равномерен звук, от вътрешното тяло почва да се чува сякаш шупуркане на вода. След извстно време външното тяло почва да пуши, духва за малко и спира. Това са типични и нормални симптоми на обезскрежаване. Този режим представлява нищо друго, освен най-обикновен режим на ОХЛАЖДАНЕ, но със спрени вентилатори. При този режим външното тяло става кондензатор и започва да се нагрява - скрежта се топи, шурват води и след около 5 мин. всичко свършва.
2. Как климатика разбира, че трябва да престане да обезскрежава - отново чрез измерване на температурата на външната пита - било то чрез външна сонда или преизчислявайки си я от сондата на вътрешното тяло. Ако измерената температура е над 25-30 градуса, то би следвало да няма повече скреж - нали над 0 градуса скрежта/ледът се топи. От друга страна, ако режимът на обезскрежаване продължи прекалено дълго, то съществува опасност да замръзне вътрешнто тяло в стаята - нали то изпълнява ролята на изпарител, а и вентилатора не работи. Така, че е има заложен фабрично лимит във времето - обезскрежаването не може да продължава по-дълго от 8 -10 мин. и независимо дали температурата на външното тяло е стигнала 25-30 градуса, ако това време изтече - прекратява се обезскрежаването.
3. Защо замръзват климатиците - когато условията са сурови, конструкцията на климатика не е достатъчно добра и режимът на обезскрежаване не е балансиран се получава обледеняване на външното тяло. При първото обезскрежаване, натрупания скреж се разтопява, но питата не може да изсъхне добе. В участък около 2 пръста в най долната част остава мокра. При повторно включване в режим на отопление, тези 2 пръста мокри ламели се сковават не със скреж, ами с масивен лед. При следващия цикъл на обезскрежаване е абсурдно да бъде стопен този лед. Напротив - още 2 пръста от питата остават мокри и при последващо превключване на отопление замръзват. И така, бавно, упорито и системно ледът пълзи нагоре по питата докато не скове цялото тяло - а това вече е крайно нежелателно.
И така, след написване на 1/2 научна дисертация бих искал да обобщя с 2 изречения:
Ако външното тяло на климатика е побеляло от скреж - нормално е и няма причини за паника. Но ако е почнало да се заледява с масивен, гладък лъскав лед - ПАНИКА - спирайте климатика, поливайте с хладка вода, докато се размрази леда, облечете кожуха у го пуснете в режим на ОХЛАЖДАНЕ за да може да изсуши напълно външната пита, преди да го пуснете повторно в режим ОТОПЛЕНИЕ.