Избор на Телевизор
Избор на LCD / Plasma телевизори - 2014
Сред купувачите се разпространяват няколко мита и съответните грешки при покупката на нов телевизор.
1. Размерът на телевизора.
Първото нещо е да определите бюджета си и оформлението на стаята, но помислете, дали ако похарчите малко повече, може да преминете към следващата стъпка по отношение на размера.
2. Нужен ми е SHV/8K телевизор.
В момента няма масово достъпно 8K съдържание. Да, има някои видеоклипове в Youtube, но те са силно компресирани, че едва може, да разберете разликата между 4K и 8K. Има някои телефони, които могат да заснемат 8К видео...и може би смятате, да гледате някакво самогенерирано съдържание, но заснетото с телефон не е с достатъчно добро качество, а на хоризонта не се задава такъв blu-ray плейър. Телевизионното предаване в такава резолюция ще отнеме десетки години...
При 8K имаме увеличена плътност на пикселите и намалена пропускливост на светлина. От там и влошено качество на картината - не получаваме необходимата пикова осветеност. Производителите не влагат необходимата за тази резолюция подсветка с увеличена осветеност - 10 000 нита/лумена. Така че при покупката на такъв телевизор, харчите повече пари за нещо, което няма скоро да видите...
3. Трябва ми телевизор с HDMI 2.1 порт.
За гледане на телевизия не ви е нужен HDMI 2.1. Той е нужен само за геймърите, възнамеряващи да си закупят игрови конзоли или видеокарти от последно поколение.
Имайте в предвид, че много малка част от игрите поддържат 4K/120fps, а повечето ще са 4K/60fps които се поддържат и от съществуващият сега HDMI 2.0b. В гонитбата на телевизор с HDMI 2.1 вие пренебрегвате много други отлични модели телевизори...освен ако не играете игри. eARC може да бъде поддържан частично и от HDMI 2.0b.
4. Сляпо вярване във фалшивите маркетингови индекси за refresh rate.
Сега производителите използват в спецификациите различни собствени индекси, изчислени по измислени от маркетолозите формули и включващи куп неща, които нямат общо с картината. Единственото, което трябва да знаете е, че има само две честоти на опресняване на телевизорите 50Hz/100Hz в Европа и 60Hz/120Hzв САЩ и ако бюджетът ви позволява, то трябва да отидете на 100Hz особено важно при големите диагонали телевизори. При 50/60Hz-овите телевизори, това което ще ви липсва е интерполацията за подобряване яснотата на движението.
Не вярвайте сляпо на цифрите, които ви спускат производителите и ако желаете по-добро качество на картината, помислете за 100/120Hz телевизор особено при големите диагонали.
5. Ако си купите HDR телевизор, то цялото HDR съдържание ще изглежда по-добре.
Не всички HDR телевизори са еднакви - има много фалшиви. Отделни модели при различните ценови групи имат различна пикова яркост. Най-важните части са високата пикова яркост и локалното затъмняване. Има модели с пикова яркост от 250 nits, както и такива с 3000 nits, но те дават драстично различен HDR опит. Така че, за да получите приличен HDR образ ви трябва LCD телевизор с поне 1000 nits и FALD подсветка. Проблемът при LCD е, че при HDR подсветката работи на максимум и при дребни ярки обекти получавате цъфтеж(blooming) , а черното става сиво. Освен това, за добра HDR картина са ви нужни 10 000 nits осветеност. В заобикалящата ви дневна среда навън, осветеността може да достигне 40 000 нита, а в момента има само един прототип на Sony, който покрива 10 000 нита.
OLED телевизорите са съвсем друго нещо .
6. Страхът, да се купуват OLED телевизори, заради възможността за трайно прогаряне на дисплея.
Собствениците на плазмени телевизори, които знаят правилата, няма от какво да се притесняват. За тях е просто рутина.
За тези потребители, които редовно сменят съдържанието, прогарянето също не е проблем. OLED телевизорите имат защитни системи - компенсационните цикли.
Ако толкова много се притеснявате - купете си допълнителна гаранция. Тя трябва да покрие проблема в случай, че го предизвикате с неправилната употреба на телевизора.
Не бягайте в магазина по всеки маркетингов повод и не смятайте своят телевизор за остарял през няколко години. Промените с всяка изминала година са само козметични - няма идеален дисплей. Пътната карта на UHD Alliance и неговото незадължително подразделение UHD Forum - се променя през няколко години. Т.е. ако следите за техно-модата и хвърляте пари, за да може краткосрочно да се окажете на предната линия на прогреса, то...не си заслужава.
UHD Alliance се фокусира върху заснемането и представянето на видео, включвайки камерите и телевизорите, както и самото съдържание.
Ultra HD Forum се фокусира по-специално върху четирите основни аспекта на UHD, тоест разделителна способност, цвят (HDR/WCG/10-битов цвят), HFR и NGA, адресирайки оперативната съвместимост на различните опции във веригата на доставка. Той също така се занимава с редица ключови инфраструктурни проблеми извън реалната доставка, включително сигурността и кодирането със съдържание (CAE) за намаляване на честотната лента и съхранение за дадено ниво на качество
Маркетолозите, заедно с когнитивните психолози използват формули и техники с които могат да ви накарат да си купите нещо още преди да сте си задали въпроса - трябва ли ми това? Тези техники започват от Тв рекламата, уличните рекламни пана, платените статии...където внимателно подбрани кадри/снимки(обработени с фотошоп), се въртят с точно определена скорост и ред на показване, внимателно подбран зрителен ъгъл, интонацията на говорителя изброяващ само плюсовете, но не и минусите на продукта...Продължението следва в магазина с подредбата на стелажите(на нивото на очите), рекламните надписи, непълните спецификации, а също крайното оформление на опаковките(цвят и дизайн) с една единствена цел - да привлекат вниманието ви. В повечето случаи си мислите, че имате избор, но реално е само илюзия - рекламата манипулира и така подсъзнателно вие правите избор още преди да сте видели продуктите.
Когнитивна психология — Уикипедия
Не се доверявайте на маркетинговите глупости, независимо от марката, често се случва инженерите, проектирали телевизора, да не разпознаят бебето си, след като маркетолозите и рекламистите са били там....
Закупен извън ЕС телевизор ще работи ли у нас?
Не - телевизионната система в телевизорите, продавани в Северна Америка, е ATSC(NTSC), докато системата, използвана в Европа, е DVB(PAL), което означава, че тунерът е несъвместим(има такъв опит с телевизор от САЩ в Европа и резултатът е, че сателитните програми се приемат без проблем, част от кабелните имат картина, но ефирните програми не се приемат).
В страните приели DVB стандарта има разлика в честотната стъпка на транспондерите(Австралия - 7Mhz, Германия - 5Mhz...).. Това означава, че при сканиране за програми няма да откриете всички налични.
Мога ли да ползвам моят телевизор закупен от България в друга държава?
Ако ползвате телевизор от България в друга страна, моля имайте в предвид следното:
Може да се наложи, да закупите адаптер за щепсела и трансформатор за правилният волтаж(моделите от последните години имат универсално захранване - 100-240v).
Телевизора е възможно да не е съвместим с локално излъчваният сигнал. Стандартите в България са:
DVB за телевизия https://www.dvb.org/news/worldwide
https://dvb.org/wp-content/uploads/2...graphic_a5.pdf
Имайте предвид, че страни с DVB излъчване имат различни широчини на честотната лента на канала и назначения на честоти. Пример - Западна Европа и Австралия използват 7 MHz VHF честотни ленти, честотите се изместват с 2 MHz спрямо другата. И в UHF обхвата, Западна Европа използва по-широка честотна лента от 8 MHz, докато Австралия използва честотна лента от 7 MHz:
https://en.wikipedia.org/wiki/Televi...cies#Australia
220V/50Hz - за напрежение
Стандарт за щепсели: тип Е
https://www.110220volts.com/
Свържете се с местните оператори преди да предприемете подобно действие.
Отговорете си на няколко въпроса.
1. Какви задачи си поставяте пред телевизора? За какво предимно ще го ползвате? (телевизия, връзка с компютър, игрова конзола, и т.н.)?
2. OLED или LCD?
3. Условия на гледане (разстояние до телевизора от мястото на гледане, разположение относно прозорците, осветеност на стаята и т.н.)?
4. Размер на диагонала?
5. Максимална и желана цена?
6. Отдавате предпочтитание или наобратно отхвърляте някои производители (марки)?
7. Ценови лист или линк към сайт, откъдето ще купувате ТВ ?
8. Кога е най-доброто време за пазаруване ?
1. Задачи, възложени на телевизора.
1. ТВ ефир. Ако това е основната задача, е добре да знаете, че нискокачественият видеосигнал на какъвто и телевизор да го пуснете ще изглежда зле..
2. Видео. Ако ще гледате съдържание от различни източници в различни формати (DVD ,Rip… и т.н.) просто се ориентирайте по собствените очи при избора, картината на LCD или на OLED се харесва повече на вашите очи.
3. Компютър. Ако ще използвате телевизора, като пълноценен монитор, включвайки сърфиране по Интернет, работа с документи, графически приложения – то вашият избор, несъмнено е LCD. OLED не е подходящ за статични изобраения, каквито има в десктопа на компютъра.
4. Игрова конзола. Планирате свързване на XBOX-S, PS4 и т.н.? Особена разлика в картината няма в технологиите. Но трябва да отчетете, че на евтин LCD телевизор ще има повече замазвания и накъсвания, телевизор от средният сегмент ще се справи с това по успешно. OLED на свой ред не обича статики във вид на неподвижни картини, които присъстват в игрите в качеството на различни карти, компаси и прочие екстри. Ако сте заядлив геймър, с часове седящ пред PS4 и умората на очите за вас не е съществен фактор - то вашият избор е LCD. Ако играете рядко и непродължително на конзола, то OLED също подхожда.
При избора е важен и Input lag - означава времето, което изминава от момента в който сигнала е подаден до момента, в който е възпроизведен на дисплея.
2. OLED или LCD ?
Купете си LCD, в случай че:
Ще гледате продължително една и съща телевизия(жената, тъщата, децата киснат по цял ден пред него и гледат сапунки или една и съща програма), често го ползвате като радио и мислите да ползвате редовно телевизора си като компютърен монитор. Помещението ви е силно осветено от слънчева светлина и често гледате през деня. Ако се гледа във светло помещение и под различни ъгли аз бих предпочел с IPS матрица.
Купете си OLED, в случай че:
Искате да се наслаждавате на богати, топли цветове и истинско черно. Няма да гледате продължително (повече от 5-6 часа) една и съща тв програма със статично изображение (логото на програмата) или с часове да играете всекидневно видео игри. Помещението ви, не е изложено пряко на слънчева светлина или лесно може да контролирате силата на светлината с помощта на завеси, щори.
Ако искате да имате изключително ярко изображение и не сте готови да използвате настройките светлина и контраст на OLED малко по-благоразумно, тогава е по-добре да си купите LCD. Но ако сте, както вече беше писано, малко предпазлив с настройките, тогава можете да играете много добре с OLED за дълго време.
OLED
"WOLED", "QD-OLED"
______________________________________________________LCD
Маркетингови названия - "QLED", "ULED", "QNED", "NANO"
_______________________________________________________________________Предимства
- Контраст: В OLED, самите пиксели са източник на светлина, така че когато трябва да покажат черно, то тогава електрониката просто ги деактивира и не се излъчва светлина - получава се безкрайно по-добър контраст между черно и ярка светлина. Нивото на черното е толкова ниско, че нормалните датчици просто не могат да го открият и го считат за абсолютно черно.
- Време за отговор: Друго предимство е, че на пикселите им е нужно много по-малко време, за да променят своят статус, спрямо кристалите в LCD. На най-добрите LCD панели на пазара им отнема около 23 милисекунди за техните пиксели, за да променят статуса си, докато на органичните светодиоди им отнема само 1-2 милисекунди, което прави преминаването практически мигновено. Това прави преместването на обекти да изглежда много по-ясно и по-точно, отколкото на LCD екрана.
- Ъгли на видимост: Дори и на най-добрите LCD монитори, светлината пада значително, когато се вгледате в екрана от ъгъл по-голям от 40 градуса, тогава LCD губи до 70% от яркостта и наситеността на цветовете си. Въз основа на измервания, при същият зрителен ъгъл, OLED дисплеят губи само 10%.
- Дебелина на панела: Чрез премахването на подсветката(използвана при LCD), вие получавате несравнимо по-тънък панел (тънки 0.5мм...). Разбира се, след като се добавят някои от другите елементи, които съставят един телевизор, като цяло той става по-дебел, но един OLED телевизор може да е само 4.3 мм(пример LG W9).
- Гъвкавост и прозрачност: О, не казахме, че OLED екраните могат да бъдат гъвкави ? Това е от голяма полза за извити телевизори, въпреки, че все още сме скептично настроени към това, какво е предимството на извитият телевизор... И те могат да бъдат панорамни, което ги прави полезни за добавена реалност в стъкла, прозорци и други изделия от стъклени повърхности.
- OLED телевизорите са по-леки: - по такъв начин, ниска стойност на доставката (особеност при покупка през интернет)
- В перспектива може да бъдат произведени по-големи диагонали/размери: тъй като OLED екраните са основно от пластмаса, те могат да бъдат направени в големи, тънки листове. Това е много трудно за течно-кристалните дисплеи. В момента се предлагат следните диагонали 42, 48, 55, 65, 77, 83, 88, 97"
- По висока осветеност(яркост): а това е предимство при гледане в ярко осветени помещения..
- Няма нужда от спазване на драстични правила при употребата му: опасността от отпечатване на статични изображения при LCD е в пъти по-малка..
- По ниска консумация на ток: само за моделите с Edge LED подсветка..тези с Direct LED и локално затъмняване консумират повече
- В момента се произвеждат по-големи размери: за момента най големият диагонал е 110", като скоро се очаква да стартира производството на 120".
Недостатъци
- Правила на употреба: с цел да не се получи прогаряне(отпечатване на образ), задължително трябва да се спазват някои правила при употребата му.
- Време на живот: LGD твърдят, че живота на дисплеят е 100 000 часа, но пропускат да кажат, че след 30 000 часа работа неговата яркост пада близо наполовина.
- Намаляване на яркостта с увеличаване срока на служба, при това значително по-бързо от плазмите. Също така, със стареенето на OLED екрана, губи все повече яркост и точност на цветопредаването.
- Burn in - отпечатване(остатъчно изображение) при продължително излагане на статични образи.
- Консумират повече електроенергия: OLED технологията е емитираща светлина - пикселите са самосветещи. Консумацията на OLED моделите винаги е по-висока от тази на моделите LCD Edge Led.
- Цена: - производствените процеси и материали са скъпи в момента. Теорията казва, че след като започне масово производство на нещо, то разходите за производство, спадат надолу. Не и за OLED. Все още не. OLED заема една пазарна ниша с високи цени, което позволява LCD, да спечелят голяма дал от продажбите. Една от многото причини за високите разходи в производството на OLED панели е, че те трябва да бъдат произведени в перфектно контролирана среда с изключително ниска влажност на въздуха.
- Вода - Водата е най-големият враг и при проникване в дисплея може лесно да повреди OLED екраните
- Motion resolution - недостатъчно висока динамична резолюция (замерени 300 реда при изключени подобрители).
- Хомогенност на дисплея: при заливка с 5% сиво, в 70% от бройките има ясно видими тъмни вертикални ивици, по-тъмни ъгли. Причината за това е използваната технология на производство - вакуумно изпарение, което води до неравномерно покритие.
- Ниво но черното: Факт е, че при LCD винаги има утечка на светлина от подсветката, което означава, че никога не може да произвежда перфектно черно. VA матриците имат контраст от 2500 до 6000:1, докато IPS имат контраст от 600:1 до 970:1
- Време на живот: Времето на живот на видеопанела зависи от живота на подсветката. В началото (през 2008 година) живота на светодиодите беше 60 000 часа, а в момента е намален до 30 000 часа.
- Време за отговор: На най-добрите LCD панели на пазара им отнема около 20 ms (4 ms GtG) за техните пиксели, за да променят статуса си, докато на органичните светодиоди им отнема само 1 милисекунда, което прави преминаването практически мигновено. Това прави преместването на обекти да изглежда леко замазано, а поради това се използват ред подобрители - BFI, сканираща подсветка и 100Hz-ви видеопанели.
- Малки зрителни ъгли: Дори и на най-добрите LCD монитори, светлината пада значително, когато се вгледате в екрана от ъгъл по-голям от 45 градуса по хоризонтала, тогава при LCD се наблюдава загуба на до 70% от яркостта и избледняване на цветовете(color shifting).
- Дебелина: поради нуждата от подсветка, дифузьори и отражатели във видеопанела, неговата дебелина е в пъти по-голяма от тази на най-тънкият OLED.
- Неестествeно изглеждащи цветове - нюанси на кожата: поради използването на 8 битови матрици с цветни филтри, често не могат да си изобразят точно записаните цветови нюанси от видеоматериала
- Моделите с FALD подсветка употребяват повече електроенергия.
- LCD телевизорите са по-тежки - поради допълнително използваните елементи във видеопанела - корпус, отражатели, LED посветка, дифузьори.
- Motion resolution - недостатъчно висока динамична резолюция (замерени 300 реда при изключени подобрители).
- Неравномерна подсветка: в надпреварата за по-ниски цени се икономисват светодиоди, което води до неравномерно осветяване на матрицата - по-тъмни ъгли. Често след 4-5 години употреба, разсейващите лещи залепени пред светодиодите се отлепят, което води до светли петна на матрицата.
Ето видимата разлика в контраста в двата типа LCD матрици при гледане на тъмно: отляво VA с контраст от приблизително 4000:1, отдясно IPS с контраст от приблизително 900:1.
Подобно е сравнението на OLED с MVA..
Що се отнася до сравнението с VA матрици, това не е много добър пример.
Тъй като мониторните VA всички страдат от непоправими blackcrash / blackshift. Това са едни от най-лошите екрани за работа с изображения.
Телевизионните VA нямат това. От друга страна, имат купища други проблеми, особено VA-матриците в изпълнение на Samsung.
Работата по VA през последните години от тази компания доведоха до факта, че естественият контраст (някога добър за LCD екрани - 6000:1) беше убит почти до нивото на IPS.
И това те и до ден днешен продават, много скъпо, под "8К"
Върхът на процеса беше пълният, епохален, безпрецедентен провал на Samsung с най-добрата серия 8K "QLED" за 2021 г.- QN900A
Има и уникални VA панели. Като например в TCL R646(модел за САЩ). Там и с детайлите всичко е ок. А контрастът на панела надхвърли фантастичните 8500:1 за LCD (!)
По-добър от много плазми, в разцветът на плазменото инженерство. Той също има 1170 нита - пик в HDR
Но всичко е добре, както обикновено с TCL - само в моделите за американския пазар (в ЕС/Ру имат напълно различни модели и това е изключителна шлака).
3. Условия на гледане (разстояние до телевизора от мястото на гледане, разположение относно прозорците, осветеност на стаята и т.н.)?
Съществуват множество тестове и препоръки при избора на диагонал. От производители, от асоциации, от лекарски организации.
Имайте предвид, че когато сте в магазина телевизорите ви се струват големи, защото не сте свикнали с тези размери и когато се приберете и погледате няколко дни у дома ще започне да ви се струва малък !! Ще започнете да съжалявате, че не сте си взели по-голям размер. При избора правилото е колкото по-голям, толкова по-добре! И аргументи от сорта "секцията не позволява по-голям" са несъстоятелни!
На повечето от вас, често им се налага да се съобразяват с половинката си...но вашата жена нищо не разбира по въпроса. Погрижете се за нейното здраве, предлагайки и голям диагонал. Очите си почиват, когато спокойно различават всички детайли на голям екран и пренапрягат, опитвайки се да ги уловят на малък екран от прилично разстояние. Прекият път към влошаване на зрението и умората от прегледа. И всички прелести на високата резолюция, повишената детайлизация - вие така и няма да видите и усетите. Когато ходите с нея на кино, екранът да и се струва голям? Също така да не забравяме, че при преглед на широкоекранни филми с аспект 2,35:1(а те почти всички са в такъв формат) - диагонала се намалява с почти една трета заради черните ленти отгоре и отдолу. От 50" остават 40" примерно.
4. Избор на резолюция и размер на телевизора.
Последните няколко години, производителите наблягат на UHD резолюцията и предлаганите модели с 1920х1080 са само в малките диагонали и базовият клас.
Всичко е свързано с ограничението на остротата и разрешаващата способност на човешкото око.
https://twitter.com/AVScience/status...81579728822273
Оптималното разстояние за гледане се свива с увеличаването на размера на панела (диагонал) и разделителна способност, както е показано на следващата фигура.
Дали ще видите ползите от UHD разделителната способност при вашата дистанция за гледане? Ако не, вие ще се нуждаете от по-голям екран (или да преместите дивана по-близо или и двете)!
По вертикала е зрителната дистанция, а по хоризонтала е диагоналът телевизор.
За да изберете правилно - изберете първо зрителната дистанция, после погледнете къде се пресичат хоризонталната линия на дистанцията с вертикалната линия на диагонала в цветното поле на избраната от вас резолюция на дисплея.
Имайте в предвид, че трудно се намира оригинално заснет UltraHD видео материал. Почти всички блу-рей дискове са мастерирани от 2К към 4К.
Телевизиите у нас не бързат да подменят техниката си....а само 10% от българите имат UltraHD телевизор.
Глобално има 2 популярни препоръки:
1) Препоръка SMPTE: Диагонала умножен по 1.6, за попадане в 30 градусовото зрително поле.
2) Препоръка THX: Диагонала умноженн по 1.2, за попадане в 40 градусовото зрително поле.
ТНХ е повече за кино, SMPTE за смесено използване.
Примерно: за да се възползвате максимално от възможностите на един UHD телевизор - при дистанция от 3,70 метра, ви е нужен телевизор с диагонал между 92" и 200"
Избор на размер/диагонал
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-...e-relationship
https://www.omnicalculator.com/other/tv-size-distance
https://www.inchcalculator.com/tv-si...ce-calculator/
Viewing Distance Calculator
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
TV Calculator
Optimum HDTV viewing distance
https://en.wikipedia.org/wiki/Optimu...ewing_distance
Видимата разлика между различни диагонали - просто изберете аспект на картината и диагонал
Visual TV Size Comparison : Display Wars
Screen Size Calculator
Всичко написано по-горе, не означава, че не можете да си купите по-малък телевизор - това просто означава, че изживяването може да не е толкова добро....
Резолюцията 1920/1080p за HDTV е определена като стандарт от Чарлз Поинтън
https://poynton.ca/notes/misc/Poynto...re-pixels.html
Почти навсякъде в магазините, рекламите, спецификациите и коментариите, ще видите/чуeте определението 4K като резолюция в телевизорите. Това не е вярно! Това название е наложено от неграмотните маркетолози на Sony(също както наложиха грешното название FullHD.
В края на 2012 г. Асоциацията на потребителската електроника или CEA (сега Асоциация на потребителските технологии или CTA) обяви името, с което се бяха спрели за тази нова телевизионна технология: Ultra HD. За ужас на Sony, която току-що представи първите си професионални и потребителски продукти, използвайки термина „ 4K “.
Стриктното тълкуване на термина „4K“ означава формата на Digital Cinema Initiative с нейната резолюция 4096 × 2160, която се различава от телевизионната резолюция, използвана в потребителската електроника: 3840 × 2160.
Определението 4K е от цифровото кино и е на Digital Cinema Initiatives - съвместно предприятие между големите холивудски студия, за да се създаде спецификация за стандартна архитектура на цифрово кино. 4K определя резолюция от 4096 х 2160 пиксела, докато телевизорите са с резолюция от 3840 х 2160 и тя се нарича Ultra High Definition(UHD) - название определено от европейската организация Digital Europe.
Едно сравнение на двата стандарта - този на ITU (за телевизори) горе и този на DCI (за цифрово кино) долу - за да не ги бъркате.
4K обозначава резолюция в цифровата кинематография и компютърната графика, съответстваща на 4096 пиксела по хоризонтала. За разлика от резолюцията в телевизията, определяща се от броя редове и броя елементи на изображението по вертикала, в кинематографията резолюцията се определя по дългата страна на кадъра. Такъв принцип в цифровото кино е избран поради наличието на различни стандарти на съотношение на страните на екрана. Хоризонталната резолюция е постоянна, докато вертикалната се променя според височината на кадъра. Резолюция 4К съответства на няколко различни размера на изображението в пиксели.
ITU Resolution standarts SDTV
HDTV
-- --
--
--
UHD --
--
Super Hi-Vision
-------
720 x 568 (PAL, 50Hz)
480 (NTSC, 60Hz)1920 x 1080 -- -- -- -- 3840 x 2160 -- -- 7680 x 4320 Aspect 16:9 (1.77) 1280 x 480 2048 x 1080 2688 x 1512 2880 x 2160 3424 x 2202 4096 x 1716 4096 x 2160 5120 x 2700 6144 x 3160 8192 x 4320 Aspect 17:9 (1.90) 1K Wide Screen
2K
2.6K (16x9)
2.8K
Anamorphic3.4K
4K
(Anamorphic)
2.4 : 1
4K DCI
5K
6K
8K
---------- DCI Resolution standarts
Междувременно терминът „Ultra HD“ също става по-двусмислен, като придобива множество значения. Например Ultra HD Forum - организация, която повече от която и да е друга е в състояние да определи какво означава Ultra HD - е направил така, че 1080p HD видео с HDR също трябва да се квалифицира като Ultra HD. Този формат, който наскоро бе наречен „Enhanced HD“ от някои други в бранша, би трябвало да бъде привлекателна алтернатива на действителните 4K за телевизионните оператори, въпреки че едва ли някой го е приел досега.
Така че, докато 4K наистина се занимава с разделителна способност (това е около 4000 хоризонтални пиксела, повече или по-малко), Ultra HD може да се отнася до увеличената пространствена разделителна способност, високия динамичен обхват, високата честота на кадрите (HFR) и звука от следващо поколение (NGA) ). Вярвам, че дискусията във форума за това какво точно представлява Ultra HD все още не е уредена напълно, въпреки че 1080p HD SDR SFR видео с NGA обикновено се счита, че не е Ultra HD.
Последният дебат, който може да доведе до допълнително объркване, е предположението, че UHD и Ultra HD не означават абсолютно едно и също нещо - че Ultra HD обхваща и Enhanced HD, но че UHD е поне "4K". Това би отразило разликата в обхвата между UHD Alliance (който се занимава само с видео с най-малко 4K) и Ultra HD Alliance, който също покрива Enhanced HD.
И за да стане бъркоча още по-голям Blu-ray Disc Association постави "4K Ultra HD" отпред
Не бързайте да си купувате SHV/8K телевизор!
Нищо още не е готово. Стандарта е изкуствено занижен заради слабият хардуер.
https://8kassociation.com/
https://discover8k.com/
https://cta.tech/News/Press-Releases...play-Defi.aspx
списък на сертифицираните модели телевизори
https://discover8k.com/8k-products/
LG Electronics и Sony не са членове на 8K асоциацията.
Има малко истинско 4K съдържание и Холивуд не бърза да започне да го произвежда. Повечето филми все още са завършени в 2K. Дори филми, които са заснети с по-висока разделителна способност (2.8K, 3.4K, 4K, 6K, 8K), обикновено получават 2K DI (Digital Intermediate - основният изход от процеса Post Production, от който се извличат всички театрални и домашни видео разпространителни медии ) като CGI (компютърно генерирани изображения, т.е. графики, наричани също VFX или визуални ефекти) обикновено се изобразяват в 2K (резолюция, сравнима с HD 1080p), поради комбинация от времеви ограничения и икономия на разходи.
https://www.youtube.com/channel/UCgI...en7fBNw/videos
https://www.areadvd.de/tests/xxl-tes...fuer-4999-eur/
Super High Vision (погрешно наричан 8K, пак заради маркетолозите на sony)Our Guidelines do not list 8K as a foundation technology. 8K is not yet even part of our additional technology layer.
...
Looking at additional UHD technologies, beyond the foundation layer A.K.A. UHD-2, we have to consider the entire ecosystem: production, distribution, decoding, and display.
Асоциацията 8K (професионална асоциация на компании, промотиращи 8K) обяви технически спецификации за съответните 8K телевизори, като:
Резолюция: 7680 x 4320 пиксела
Скорост на входния кадър: 24p, 30p и 60p кадъра в секунда (според тестовете на NHK за 8K са нужни 260fps за добра картина)
Яркост на дисплея: Повече от 600 нита пикова яркост (за качествено изживяване на HDR са нужни над 10 000 нита)
Кодек: HEVC(скоро заменен от друг)
Интерфейс: HDMI 2.1
Допълнителни спецификации за производителност и интерфейс (достъпно за членове)
В опит да си спестят разходите и намалят цените, са поставили силно занижени параметри.
Не са обявени изисквания за ефективна разделителна способност, но 8KA казва, че са налични допълнителни спецификации за членовете, така че не можем да изключим, че асоциацията ще се справи с проблема, но си струва да се отбележи, че някои ранни 8K телевизори използват подпикселно рендиране / дистрибуция за подобряване ъглите на виждане за сметка на ефективната разделителна способност.
8KA определя HEVC като кодек за компресия на 8K видео. HEVC вече е използван за 4K кодиране / декодиране и може да се справи и с 8K. Много от наблюдателите в индустрията обаче са съгласни, че е необходим по-нов и по-ефективен кодек, който да направи 8K разпространението възможно.
И накрая, тя определя "повече от 600 нита пикова яркост" за HDR. За съжаление, спецификацията, достъпна за потребителите, не е придружена от изисквания за контраст или дълбочина на черния цвят, но 8KA казва, че „техническата спецификация включва спецификации за 8K входни параметри (дълбочина на бита, честота на кадъра, подсимулация на хромата), ефективност на дисплея (резолюция , пикова яркост, ниво на черно, цветова гама, бяла точка и формати на интерфейса и медиите (висок динамичен диапазон, кодек) “. Без контекст номерата на пиковата яркост са доста безсмислени, тъй като повечето съвременни LCD телевизори могат лесно да увеличат интензитета на подсветката, за да достигнат това ниво на яркост за сметка на нивата на черно и други фактори.
8K Асоциацията нарича всичко това като „спецификации на производителността“. От гледна точка на потребителите вероятно е по-подходящо да ги мислим за минимални изисквания.
https://ultrahdforum.org/resources/p...s-description/
Асоциацията за потребителски технологии (CTA), известна преди като CEA, обяви своята дефиниция на дисплея и логото за 8K Ultra HD. Телевизионните производители могат да започнат да използват логото през 2020 г., ако техните телевизори отговарят на зададените изисквания.
https://cta.tech/News/Press-Releases...play-Defi.aspx
За да коментираме изискванията на CTA, струва си да се отбележи, че освен 7680x4320 пиксела в 16:9, CTA урежда 8K телевизорите „да отговарят на минимум 50% контрастна модулация, използвайки 1x1 решетка на модела“, както е определено от Международния комитет за метрология на дисплеите (ICDM). Това може да изключи настоящите 8K телевизори на Samsung, които използват техники за изобразяване на субпиксели, за да подобрят ъглите на виждане за сметка на ефективната разделителна способност.
В допълнение, CTA изисква 8K телевизорът да има поне един HDMI вход, способен да приема 8K60 видео. С други думи, поне един HDMI 2.1 порт с пълна честотна лента.
Друга група, наречена 8K Association, включваща Hisense, Panasonic, Samsung и TCL, е определила „спецификации на производителността“ за 8K телевизори. Асоциацията 8K заяви, че логото й ще бъде разкрито по-късно. В Европа логото и спецификациите исторически са дефинирани от DigitalEurope, който обикновено следва препоръките на CTA. Така че ние потенциално разглеждаме три логотипа 8K.
[QUOTE]8K Ultra HD - както е дефинирано от CTA
Екранът може да бъде посочен като 8K Ultra High Definition или 8K UHD, ако има следните атрибути:
Разделителна способност на дисплея: Дисплеят трябва да има най-малко 33 милиона активни пиксела, с най-малко 7680 хоризонтали и 4320 вертикално в прозорец с видимост 16: 9. Пропорцията на изображението трябва да бъде правилно произведена и да не се изкривява. Физическите пиксели трябва да бъдат адресирани поотделно, така че хоризонталната и вертикалната разделителна способност по-горе да може да бъде демонстрирана по цялата гама от цветове, осигурени от дисплея и измерена в съответствие с установените указания за измерване на видимата разделителна способност, посочена във версия 1.03в, раздел 7.8, от Международният стандарт за измерване на дисплея (IDMS), определен от Международния комитет за метрологията на дисплея (ICDM). Дисплеят трябва да отговаря на минимум 50% контрастна модулация с помощта на 1x1 модел. *
* - Ако измерването на контраста зависи от фазата, средната стойност на измерванията на двете фази се използва за изчисляване на контрастната модулация, както е описано в раздел 7.2 от IDMS 1.03c.
Преобразуване нагоре : Дисплеят може да увеличава SD, HD и 4K видео и да го показва при 8K резолюция на дисплея или по-добра.
Цифрови входове : Има един или повече HDMI входове, поддържащи следните характеристики:
- Разделителна способност 7680x4320 пиксела.
- Битова дълбочина от 10 бита.
- Прогресивно сканиране.
- Скорост на кадрите от 24, 30 и 60 кадъра в секунда, както и при свързаните с тях 1000/1001 частична честота на кадрите.
- Честота на кадрите от 25 и 50 кадъра в секунда за дисплеи, предназначени за използване в 50 Hz региони.
- HDR трансферни функции, както е посочено от ITU-R BT.2100.
- RGB колориметрия и формат на сигнала с постоянна осветеност Y'C'BC'R, както са посочени от ITU-R BT.2100.
- Най-малко един от входовете на 7680x4320 HDMI трябва да поддържа HDCP v2.2 или еквивалентна защита на съдържанието.
Битова дълбочина : Има възможност за приемане на 10-битови 8K изображения и изобразяване на изображение, което показва отзивчивост към промените в който и да е от 10-те бита. Точният начин на обработка не е уточнен.
Международния комитет за метрологията на дисплея (ICDM)
https://icdm-sid.org/ (критерии за измерване на разделителна способност)
- дефинира измерването на контрастната модулация (CM), което описва точно и количествено колко различими са съседните пиксели един от друг. За всеки телевизионен дисплей за доставяне на разделителната способност, посочена от броя му пиксели, ICDM изисква минималната стойност на СМ да надвишава праг от 25 процента за изображения и 50 процента за текст. 8K телевизор със стойност на CM, която е по-ниска от тези необходими прагове, не дава истински 8K, въпреки че телевизорът всъщност може да има достатъчен брой пиксели(7,680 x 4,320).
https://www.avforums.com/news/what-i...dulation.16766
Да речем, че имате ред пиксели. Искате да ги затъмните до 50% яркост. Можете или да ги затъмните всички еднакво (най-добре, тъй като все още виждате всички пиксели), или да изключите всеки втори (на практика намалявайки разделителната способност ат 8K до 4K). Какво става, ако искате да намалите до 25% - това означава да затъмните три и да оставите един (това е 1k резолюция).
Вляво илюстрира качеството, ако пикселите са затъмнени. Вдясно илюстрират „дупките“, ако те са изключени, което води до по-ниска разделителна способност.
ICDM каза, че настоящите методи за измерване на разделителната способност на дисплея, например 4K, 8K, са непълни, тъй като използват тест за пропускане на светлина, който прилага случайни критерии, определени от всеки производител, към черно-белите стойности на измерване.
ICDM заяви, че всички производители трябва да отчитат както броя на реда пиксели (или под формата на #### x #### пиксели), така и контрастната модулация (CM) като процент. Понастоящем само LG цитира процент на CM.
LG казва, че OLED 8K са записали стойности на CM над 90%.
Сега тук е въпросът. Без да назовават имена, някои от конкурентите им имат по-ниски стойности на CM, използвайки само един-на-четири пиксела за 25% яркост. Изключването на пиксели срещу тяхното затъмняване (както прави LG - най-добре) е евтино решение за намаляване на яркостта за сметка на детайлите, HDR и цвета. Клиентът не получава истинско 8K изображение, нито яркост.
Телевизорът на конкурент използва един-на-четири пиксела, произвеждащ ефект на мухален екран(око на муха). Ефектът става очевиден като много по-мек фокус в по-затъмнените зони и загуба на детайли в HDR.
Но изчакайте има трикове в тази война между истински 8K срещу фалшиви 8K телевизори
За да постигнат добри зрителни ъгли и да компенсират по-ниският CM, конкурентите използват това, което е известно като обектив на Fresnel (стъпаловидно наслояване), за да огъват/пречупват леко светлината от екрана на телевизора към окото ви. Това осигурява по-широк ъгъл на видимост и прикрива ефекта на мухалния екран, но ако се вгледате внимателно, никога няма да получите ясна линия с дебелина от 1 пиксел. Това жертване на детайли не е приемливо при 8K.
8К телевизорите ще имат поддръжка на Dolby Vision и HDR10+ до 4K, HLG и HDR10 до 8K".
VRR (variable refresh rate) няма да работи в 8K.
[etcentric.org]...HPA Tech Retreat: Перцептивна разлика между 4K и 8K.
https://www.etcentric.org/hpa-tech-r...een-4k-and-8k/
8K срещу 4K телевизори: Двойно-сляпо проучване на Warner Bros. et al разкрива, че повечето потребители не могат да направят разликата
https://www.techhive.com/article/352...ifference.html
Зависи от зрителната ви острота и колко далеч сте от екрана, но дори и при най-добри условия разликата е минимална.
За кривите телевизори
За да проработи при телевизорите, те трябва да са с диагонал над 120" и курватура от поне 4000R.
1) Пиксели и преходи ще се виждат на 50см пред 65 инча.
2) Другият възпрепятстващ фактор е заслепяването.
Цялото покритие за яркост се фокусира върху интензитета на светлината, известен още като cd/m² (нита). Но възприеманата яркост от човешкото око и мозък е повече от това.
Измерва се също в яркост, енергия на осветеност, осветеност, интензитет на излъчване, светлинен поток и не е статичен фактор, а динамичен. Очите виждат яркостта логаритмично; например разстоянието и околната светлина играят голям фактор. Това е мястото, където знанията на рецензента и тестерите най-вече приключват, без да се впускат в това, тъй като те винаги измерват интензитета на светлината със сензор директно, пред дисплея.
Действителният интензитет на светлината от дисплея при гледане всъщност е много по-нисък.
Просто казано: По-голям дисплей със същите характеристики (например интензитет на светлината) > винаги се възприема по-ярък от по-малкия. Голям дисплей като този също се възприема много по-ярък.
Ето защо повечето пишат за заслепяване от тези 1000 cd/m² монитори, седнали на 70 см отпред. Всички тези приказки за cd/m² тук и там са толкова подвеждащи.
Dolby Atmos, доставен чрез Dolby AC-4, се излъчва от UHD тестови канали по DVB-T2 (няма планове за България - телевизиите у нас изостават с 10 години)
4. Най-доброто време за пазаруване
В зависимост от това, кое време решите да купите, можете да получите повече за парите си.
Когато новите модели се появят на пазара (март-април) са с висока цена (30% по-висока, спрямо предлаганите в момента миналогодишни модели).
Първият промоционален период (-8%) е от една седмица през Юни. Веднага след промоцията, цената се възстановява до предишната.
Към краят на Юли е следващата промоция от -8%. Ноември - 10%, следва коледната промоция, а след нея плавно минимално спадане на цената до началото на Януари.
Имайте предвид, че и производителите не видаги дават еднакви цени. Когато даден модел има застой в продажбите свалят цената и от там търговците въпреки по-ниската цена си запазват печалбата, като разликата се поема от производителя.
https://pricespy.ie/audio-video/tvs--c107
https://pricespy.co.uk/audio-video/tvs--c107
https://hintaopas.fi/category.php?k=107
Това е модел, който се повтаря всяка година в телевизионната индустрия и се развива с появата на новите модели, коeто обикновено е между пролетта и лятото на всяка година.
Няма две еднакви години и цените могат да се различават между марките, моделните диапазони / инфлация / курс на валута и т.н., но това ни казва, че ако купувате в неправилен момент, бихте могли да плащате много за по-малко.
Промоциите се определят от търговските отдели на веригите и е свързано с периоди на масово пазаруване(световно по футбол, олимпиада, коледа, нова година). Често в месеца преди коледа, масово се вдигат цените с едни 10-12% за да може през Декември, да се имитира намаление чрез падане на цената - колкото е било повишението в предният месец.
По мои наблюдения, най-изгодниат период за пазаруване е Ноември - цените са с 15% по-ниски спрямо тези, когато моделът се е появил на пазара.
Февруари-Март има още едно намаление с 3-5%, като целта е веригите да си изчистят стелажите и складовете, за да освободят място за новите модели.
Сравни цените с Активни Потребители
https://www.pazaruvaj.com/lcd-crt-i-...evizori-c3164/
https://www.sravni.bg/
Относно "черният петък"
Големите намаления и отстъпките, които потребителите виждат, са внимателно изградена илюзия. Търговците на дребно се договарят със своите доставчици за началните цени, а след това определят маржовете на печалбата, към които се стремят.
Така, дадена техника се продава с повече от 40%-ова отстъпка на цена от 600 лева. Според етикета, началната ѝ цена е била 1000 лева, но всъщност всичко е измислено така, че отстъпката е вградена.
Купувачите не си дават сметка за това. Това, което виждат, е възможност за една чудесна сделка.....но стоките, които се смята, че се продават повече, са с по-високи цени. Търговецът на дребно, следи продажбите/търсенето и съответно поддържа по-високи цени на най-търсените/купувани модели стока.
Пример: Доставчикът/вносителят продава телевизора на търговеца на дребно за около 1450 лева. Препоръчителната цена на дребно е 2150 лева, което дава на търговеца на дребно приблизително 50% надценка. Няколко телевизора се продават на тази цена, но повечето се продават с намалението, което смъква цената до 1899 лева. А още по-голяма част се продават след последната отстъпка, при цена от 1800 лева. Това води до средна единична цена на дребно от 1970 лева. Брутният марж на продукта, който получава магазинът е 35%.
Доставна цена за търговеца на дребно - 1450 лева
Начална продажбена цена - 2150 лева
Цена при последната отстъпка - 1800 лева
Получаваме средна цена от 1970 лева, която е с 35% повече от доставната.
Така клиентът остава с впечатлението, че е спечелил, а в действителност е купил стоката на нормална цена(стандартна надценка).
Как да не станете "щастлив" собственик на фалшив "Черeн петък":
1. Купувайте продукти само в официалните магазини. Има създадени много огледални копия на сайтове в нета...
2. Проверявайте адресната лента на магазина всеки път, когато преминавате от страница на страница.
3. Прочетете отзивите за магазина. В този случай обръщайте внимание на датата на прегледите и броя публикации на техните автори, за да отрежете очевидните фалшификати.
4. Проверете датата на създаване на сайтовете, където планирате да направите покупка. За да направите това, използвайте безплатните услуги на Whois, където на адреса на уебсайта можете да намерите датата на регистрация, сроковете за плащане и информацията за собственика на домейна (по правило "възрастта" на сайта с фалшификати винаги е малка, понякога те се създават няколко дни преди продажбите).
5. Не следвайте връзките в публикациите, посветени на отстъпките.
6. Препоръчвам да имате отделна карта за онлайн покупки и да не оставяте данни на подозрителни ресурси.
7. Не се доверявайте на ниските цени на луксозните стоки.
8. Внимателно проверете стоките при получаване, ако стоките изглеждат подозрителни, незабавно оформете връщане.
1. Копирайте, съхранявайте или принтирайте всеки екран, който отворите при онлайн поръчка при плащане на стока или услуга. С тези копия при проблем можете да докажете, че търговецът ви е подвел.
2. Четете всичко написано от търговеца и доставчика на услугата, когато купувате, резервирате и поръчвате. Често, най-важната информация за потребителя е със ситен шрифт.
3. Проучвайте какви условия ви предлагат, сравнявайте дори с мнения на други потребители.
4. Бъдете готови да предоставите извлечения от сметки, за да докажете, че сте направили дадено плащане или че ви е запорирана сума.
5. Търговецът ви е подвел и имате право на обезщетение, когато ви заблуди с невярна информация, премълчи данни за продукт, услуги или ги представя по неясен и неразбираем начин.
Ако имате проблеми с магазин в ЕС, се обърнете към Европейски потребителски център-България
Помощ за потребителите в ЕС | Европейски потребителски център - България
Ревюта в интернет
На повечето сайтове за "тестове" няма графики и стойности, следователно не са правили калибровка. А без калибровка, за какво да говорим? В някои сайтове, се правят само елементарни замервания http://www.digitalversus.com/tv и изхождайки от тях, правят изводи. Често се стига до парадокси и не съответстват на действителността.
Важно е да се знае - кой спонсорира този или друг ресурс и разполага на него реклама. Друго - в някои сайтове, телевизорите за ревюто се доставят от официалните представителства, а това са специално предназначени за целта бройки, които са минали калибрация и щателен качествен контрол. Често, на кашона на тези бройки има стикер, че не са предназначени за продажба.
Поради горните две - следва да си направите някакви поправки на обективността. Не трябва да се доверявате безусловно на никого, за да си съставите свое мнение за това или онова устройство, следва да го изучите в условията на магазина, а после да сравните с обзорите за него и да стигнете до окончателните резултати.
https://www.flatpanelshd.com/
https://hdtvpolska.com/
https://www.rtings.com/tv/reviews
https://hdtelevizija.com/
Покупка
Физически магазин
_______________________________________________________________________Online пазаруване
_______________________________________________________________________Предимства
- Контакт с телевизора и консултанта:
- Може да видите модела на живо, да поискате дистанционното управление и да се запознаете с менютата и опциите за настройки.
- Може да попитате консултант за някои притесняващи ви за модела неща
- Безпроблемно връщане:
- В случай, че моделът не ви хареса или откриете някакви проблеми, имате възможност да върнете телевизора в 14 дневен срок, без да обяснявате защо.
Недостатъци
- Не може да върнете телевизора в случай, че не ви хареса или откриете някакъв проблем:
- - това е възможно само в един случай, ако управителят на магазина ви е познат, личен приятел и при покупката сте се уговорили с него.
- Бавно връщане на парите след връщане на телевизора:
- При покупка от чуждестранен магазин и евентуална повреда на телевизора, се налага да го пратите по куриер (в оригиналният кашон)
- - не можете да се консултирате с магазина в случай на някакви затруднения с инсталирането, настройките и свързването му
Внимание
- Внимавайте с мениджър-консултантите:
- Съществува такова понятие като товар категория "А". Продавачите получават от него най-големите бонуси. Такъв статус получава товара на всеки производител за определен срок, това може да бъде за седмица, две или месец. Срока за това се договаря с производителя, затова продавача предлага само това което му е изгодно в даден момент.
- Често продавачите имат указания да продават определени марки телевизори (с по-голяма надценка, или които са залежали в склада) и усилено ги рекламират.
- Сравняването в магазин
- Не винаги е добра идея. Почти винаги те са настроени много лошо (или изобщо не са настроени) в 90% от случаите са пуснати на режим за реклама Shop(динамичен). По този начин може и да хващат окото на някой рекламен клип, но на всичко останало са зле. Така рискувате да отхвърлите някой наистина добър модел заради лошите настройки.
- Ако вземате мостра!: Можете смело да поискате отстъпка, основанието ви е напълно обосновано, първо телевизора фактически не е нов, а е работил, второ в търговията съществува правило даващо последният(или витринен) вариант на техника да се продава със намаление от 10 до 20%, за това правило купувача не знае, затова може смело да поискате отстъпка. Размера за съжаление определя търговеца.
- Как да разберете дали е бил мостра и е работил:
- - с проверка в потребителското меню на телевизора (описано е по надолу в поста).
- - батериите са винаги в дистанционното ако е бил мостра. И плика с инструкциите е разкъсан за да извадят батериите от там. Често обаче, консултанти ползват едно дистанционно за демонстрация и тестове на всички телевизори от една марка - така че описаното не е гаранция!
- - при малките диагонали като видите кашона от който го вадят - гледайте да няма двойно тиксо (т.е. да е бил ваден, а после прибиран обратно). Кашоните при големите диагонали имат 4 пластмасови щипки по 2 от всяка страна, чрез които капака се заключва към дъното.
- - по рамката, задният капак и стойката му - дали има следи от пръсти, бърсано с парцалче, а такива винаги остават при мострите,
- - при първо подкарване на ТВ в началото има начална настройка в която му се задава страна, език и ПИН! (ако не я видитe, сещайте се)
Някои по разумни консултанти ползват едно и също дистанционно за всички мостри - настройват телевизора от бутоните на него и така не ползват дистанционото - или друго дистанционно извадено от предходен модел. Поради това плика остава неразпечатан.
- Проверете на сайта:
- Дали имате право на преглед и тест до 15 мин. Ако има такава опция - маркирайте тази опция при поръчката. Често куриерите бързат, нервничат(работят по норматив) и отказват, но вие настоявайте да изчакат. Вие имате право преди подписване и плащане, да отворите пратката и да проверите дали тя е в цялостен и неповреден вид. Тъй като пратките пътуват от чужбина, често с помощта на две куриерски фирми, макар и рядко, но за съжаление са възможни транспортни повреди. Не винаги може да видите счупен дисплей без да пуснете телевизора. Особено е трудно да се разпознае от човек, който не е виждал подобен дефект. Да не говорим, че не е чак толкова трудно да се счупи дисплея особено при големите размери. Не е нужно опаковката да е нарушена за да има проблем. Достатъчно е да се получи усукване.
- Ако продукта или опаковката са повредени:
- Не сте длъжни да приемате и да плащате пратката. В такъв случай, най-добре е да откажете на куриера и да не плащате нищо, като незабавно сигнализирате на търговеца за случилото се. Той ще направи нова поръчка за вас на същата цена. Ако решите, да приемете пратката в ощетен вид направете снимки, поискайте от куриера протокол и го попълнете с описание на щетите и после веднага се свържете с търговеца!
- Първо, огледайте опаковката отвън - дали не е била отваряна и дали не е повредена - дупки, смачкване от падане. Отворете, огледайте продукта за евентуални щети и проверете по описание от книжката с инструкциите какво има в кутията - дали не липсва нещо от комплектацията. Ако ви доставят отваряна опаковка, не я приемайте и не плащайте за нея! Ако продуктът е бил отварян според вас, тогава това е изцяло вина на куриерската служба. Проверете дали книжката с инструкции (и менюто на продукта-ако има такова) са на БЪЛГАРСКИ! Това е задължително по закон. В противен случай, имате право да ги върнете. Включете го в ел. мрежата и проверете дали работи - често някои механични повреди не са видими отвън.
- Ако всичко е наред - тогава подписвате(плащате) товарителницата, че приемате доставката без забележки.
- В някои случаи, може да се направи изключение, като например за 75-77" телевизор..ще ви отнеме доста време да го разопаковате, огледате и включите за тест. Подгответе си всичко необходимо предварително. Куриерите въпреки застраховката, не внимават много със стоката и ако има счупен дисплей е голяма мъка с тях. Ако нямате възможност за проверка - тогава само оглеждате състоянието на кашона отвън и подписвате.
- Всички продукти имат пълна застраховка, затова е необходимо, ако приемете на своя отговорност пратка с някаква липса, нарушена опаковка или ощетен продукт да поискате от куриера констативен протокол за състоянието на пратката която приемате. Ако пропуснете, имате срок от 24 часа да сигнализирате за проблема. Разбира се търговеца ще съдейства и ще замени продукта с нов, след като получи протокола и снимките към рекламацията. Той ще организира връщането на стоката и след като пристигне обратно на склад, ще ви изпрати нов продукт.
- Без констативен протокол за състоянието на пратката, която сте приели + снимки на повредите по нея, няма как да предявите претенции за рекламация към търговеца!
- При връщане на дефектен артикул към търговеца - пазете куриерската товарителница. Сервизното обслужване се извършва в рамките на 30 дни от пристигането на продукта обратно при търговеца. Ако в този срок продуктът не може да бъде отремонтиран, трябва да се възстанови цялата сума на клиента. След изтичането на срокът от 1 месец се издава кредитно известие и сумата се превежда на вашата банкова сметка.
- С чуждите онлайн магазини дори и в европейската общност трябва много да се внимава, те са два вида:
- при едните стоката се намира на територията на европейската общност и при доставката до получателя се плаща само транспорта и стойността /няма мита/
- при другите, онлайн магазина може да е примерно в Чехия /там да е рагистриран/ но да се явява само посредник при поръчката, т.е. вие си поръчвате и плащате на тях, а стоката може да дойде от Китай или друга страна извън европейската общност и тогава трябва да я обмитявате/мита, ДДС и други такси/ или да идва от европейската общност, но да не е обмитена, тогава пак се минава митница.
https://europa.eu/youreurope/citizen...s/index_bg.htm- При проблем с интернет търговец намиращ се в чужбина има вариант за електронно правосъдие.
https://e-justice.europa.eu/home.do?...=home&plang=bg
- попълнете екземпляр А /превода става автоматично/
- отпечатайте на двата езика /вашият и този на търговеца/
- приложете доказателства за извършената покупка /касова бележка, фактура, кореспонденция/
- изберете в коя държава да се води делото
- платете държавната такса
ТранспортТранспортирайте телевизора само във вертикално положение! Ако е в микробус или камион е желателно, да го вържете за стената, а под кашона, да подложите нещо което да обира вибрациите(одеало, дунапрен...).
ИнструкцииОткъде да си сваля инструкции?
По-голямата част от ръководствата са на разположение в рамките на раздела за поддръжка на сайта.
Най-лесният начин за намиране от потребителя, е да се търси по модел телевизор, например: TX-65GZ960E.
При преглеждане на резултатите не забравяйте да кликнете върху точният модел, който имате.
РазопакованеПри закупуване на телевизор в зимния сезон и минусови температури, след доставката у дома го разопаковайте, но не го включвайте в мрежата поне един час. По този начин, температурата на телевизора и околният въздух ще се изравни и така ще избегнете конденза, който може да повреди електрониката.
Внимателно отворете кашона - без да късате. Приложете същото внимание и към стиропорите - без да чупите. Знам, че е трудно - не бързайте.
Запазете кашона и стиропорите в първите две години, докато изтече гаранцията. Как иначе ще транспортирате безопасно телевизора при евентуална повреда? В случай, че го занесете здрав до магазина за ремонт, то магазина или куриерът ще трябва да го транспортират до сервиза и обратно по същият начин, което носи риск за счупване на панела. Никой няма да поеме вина за траспортните дефекти. Представете си, че не може да бъде оправен в вашият град и трябва да отиде в друг. Как и кой ще се навие да го транспортира? Примерно телевизорът трябва да пътува до най близкия град /сервиз/. Заради това е изискването да се пази кашона.
Някои модели телевизори имат защитно фолио отпред и отзад, но не бързайте да ги сваляте. Свалете само това отзад, което покрива вентилационните отверстия. Останалото фолио го оставете следващите няколко дни, докато има потенциална възможност да откриете дефекти и върнете телевизора.
Внимание!
Касовата ви бележка е напечатана на термохартия (химическа реакция под въздействието на топлина 140 градуса), а това означава, че има правила за нейното съхранение. Така ще запазите маркировката.
- не я поставяйте в найлонов плик - досега с полимер предизвиква обезцветяване
- пазете я от светлина - води до обезцветяване и избледняване
- съхранявайте я между хартиени листи
- направете и ксерокопие /резервен вариант/
В случай, че ви притрябва и е избеляла, важен е идентификационният номер чрез който, може да изкарате копие от фискалната памет на касовият апарат.
За LCD телевизори: Когато бъде натиснат с пръст, дисплеят се движи леко и издава шум
Това не е дефект или пропуск при сглобката. Около панела има малка пролука(луфт), с две цели:
- избягване неравномерното натягане на захващащите болтове на видеопанела, водещо до промени в геометрията му и като ефект се получава неравномерна подсветка.
- да се предотврати нанасянето на повреда върху него от вибрациите при транспорта.
Монтаж и инсталацияНе излагайте телевизора на пряка слънчева светлина!
Не поставяйте телевизора на място, при което в него може да попаднат вода или насекоми. Избягвайте етажерки със саксии над телевизора!
Използвайте здрави и стабилни мебели върху които да поставите телевизора.
Когато го поставяте на висока мебел, имайте в предвид, че детето може да се опита да стигне до него, като стъпи на мебела и го разклати или обърне заедно с телевизора. В такъв случай, има опасност телевизора да причини телесни увреждания или дори смърта на детето ви. Хванете телевизора и мебела допълнително, като използвате ремъци или планки захванати за 4-те болта на гърба на телевизора и винтове захванати за гърба на тази мебел или болтове с дюбели в стената зад него.
https://panasonic.jp/viera/products/...op_slide04.jpg
Не инсталирайте телевизора над или под климатик. Ако телевизорът е изложен на теч от вода или въздушен поток от климатик за дълго време, това може да причини пожар, електрически удар или неизправност на телевизора. Монтирайте го на височината на очите ви, от позицията в която обичайно гледате.
Ако имате сърдечен пейсмейкър, стойте на дистанция от 30см от телевизора и дистанционното с тъчпад. Радиовълните могат да причинят смущения в работата на пейсмейкъра.
Монтаж на стенаСтандарт на захващане VESA
Стандартът VESA е въведен с цел нормиране на начина на монтаж на стенните стойки така, че те да бъдат универсални за всеки телевизор или монитор независимо от производителя или модела. Приети са няколко норми определящи разстоянието на отворите за болтовете в задната част на устройствата. То зависи от големината и теглото на устройството. Разстоянието между отворите се дава в милиметри. При покупката на стойка за стена, вие със сигурност виждате този стандарт в един от варианти. Числата са разстоянието в мм, където първото число е ширината, а второто височината.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_D...ting_Interface
VESA mounts standards 50 x 50
75 x 75
100 x 100
100 x 200200 x 100
200 x 200300 x 200
300 x 300400 x 200
400 x 300
400 x 400600 x 400
800 x 600
Къде мога да намеря моя размер VESA?
Можете да се обърнете към спецификациите в ръководството на продукта, но може би най-бързият и лесен начин да разберете размера VESA на вашия телевизор е само като го измерите. Намерете четирите дупки в задната част на вашия телевизор, просто трябва да ги измерите отляво надясно и отгоре надолу. Така трябва да знаете хоризонталното и вертикалното разстояние между дупките и следователно размера VESA на вашия телевизор.
Повечето стойки са универсални по отношение на VESA стандарта. вертикалните шини са разпробити с по няколко отвора, а самите шини могат да се местят по хоризонталната основа и така покриват почти всички стандарти. За всеки случай преди покупката погледнете спецификациите изписани на кутията и в инструкцията на стойката.
Сравнете изписаното в спецификациите тегло на телевизора и товароносимостта на самата стойка.
Препоръка на производителите - оставете минимум седем сантиметра от задната повърхност на телевизора до стената. Не трябва да я пренебрегвате, с цел избягване на топлинен колапс на телевизора. Което може да доведе до повишено износване на критични елементи в захранващият блок, електролитни кондензатори и т.н. В крайна сметка - като минимум, пораженията ще са намален срок на функционалност. Не покривайте вентилационните отвори на телевизора!
След правилното инсталиране на телевизора, прекарайте и закрепете правилно кабелите. Ако хора или предмети се заплетат и спънат в кабелите, това може да доведе до нараняване или повреда на телевизора.
Не допускайте прищипване или затисване от мебели на захранващия или свързващ кабел. Ако захранващият или съединителният кабел е притиснат между устройството и стената или е огънат или усукан със сила, вътрешните проводници могат да се оголят и да предизвикат пожар или токов удар.
https://sat.com.ru/stati/vygoranie-h...-na-goryachuyu
Ambilight и черно
Интересното е, че също дава много по отношение на възприемането на черното. Светлината, падаща зад телевизора, значително подобрява впечатлението за дълбочината на черното. Поставянето на светодиоди или светлини зад телевизора е типична процедура, която увеличава качеството и комфорта на гледане, препоръчвам я на всички.
https://forum.setcombg.com/%D0%B0%D0...%BC%D0%B8.html
PS. Аз силно препоръчвам използването на "Bias Lighting" - особено при гледане в тъмно или слабо осветено помещение. "Bias Lighting" помагат за намаляване на "напрежението и умората на очите". Като допълнителна полза те също така увеличават "възприемания" контраст на дисплея, повишавайки нивата на черното на телевизора, и спомагат за смекчаване на проблемите с "цъфтенето" и "замъгляването".
За повече информация относно "Bias Lighting", вижте Какво е Bias lighting и защо трябва да го използвате .
За "Bias Lights" вижте: www.biaslighting.com
Внимание!!
Когато се свързват уреди /РС, ТВ, сет-топ-бокс/ с HDMI кабел те трябва предварително се изключат от контакта. Уредите трябва да са вързани на един и същи контакт /или разклонител/ който е заземен. Задължително!!
Преди да включите или изключите HDMI кабела, задължително трябва да извадите кабела на външната антена, който се явява източник на статично електричество и често е причина за изгаряне на HDMI порта при изключване на HDMI кабела. Желателно е телевизора да се изключва преди това. Контактите задължително трябва да са занулени, особено за компютрите и кабелната през разделителен филтър. Нека включването на външни устройства да става при изключен от мрежата телевизор и устройство. Включвайте тв-то и мултимедийното устройство в един и същ контакт (разклонител)...
Ако HDMI входа е гръмнат и това не си личи по платката като опушване, няма проблеми. Но има ли гръмнала букса или платка и това да е видно, ще получите отказ от гаранцията. Няма как да го оправят безплатно, защото тези платки ги искат при отчетите и ако сервиза я прати с такова опушване, трябва те да я платят. Така че внимавайте, когато включвате всякакви външни устройства към телевизорите.
Кoгато включите телевизора, ще ви направи впечатление:
- Телевизора леко пука отзад в първите 30-40 секунди.Tова е от температурното разширение на корпуса следствие от нагряването. Cъщото става и след изключване на телевизора - корпуса пука когато изстива. Това не трябва да ви притеснява.
- Телевизора в първите 3-4 дни ви мирише на пластмаса. Това е нормално - корпуса се нагрява от подсветката на панела или захранващият блок.
- Телевизора стартира бавно. При всички е така. Причината е самодиагностиката, която си прави телевизора преди да стартира картината + зареждането на работният софтуер в процесора.
- Телевизора бавно сменя цифровите програми. Това е нормално, нужно е технологично време за декомпресиране и декодиране на сигнала.
При натискане на бутона i(info) ми изкача информация - 1080i/50Hz или 2160i/50Hz. Нали телевизора ми е 100Hz, защо тогава ми показва 50Hz?
Показаната информация се отнася за сигнала пристигащ до телевизора. За момента, няма нито една телевизия, която да снима и подава материал в 100/120fps. T-con борда на дисплея си работи на 100/120Hz, като повтаря или добавя междинни кадри.
В книжката на всяко ТВ е отбелязано, че ако не се използва продължително време, трябва да се изключи от контакта.Докато в БГ все още има фирми, подаващи тв сигнал от висящи по дървета ,балкони и покриви кабели, най-добре е на входа на приемника да се постави галваничен разделител. Цената му е десетина лв и определено си струва инвестицията
https://europa.eu/youreurope/citizen...s/index_bg.htm