Lexsus IS200 2000 куб.см, 155 кс, 6 цилиндъра, 6 скорости. 210 км/ч по GPS.
Много коли съм имал (над 70), ама никоя не се е доближавала до тази като съчетание от пътно поведение, удобство, сигурност и надеждност! Какво имам в предвид:
Окачването е стегнато и комфортно- маха високочестотните вибрации, люлеения и подрусвания (наподобява плъзгане на ютия),
отлична управляемост-волана откликва на всяко помръдване чувствителен и стегнат( задно предаване),
Удобство и удоволствия-тишина в салона за туристическите пътувания и звук за спортните моменти. ергономия, климатизация, стъклата са с отбелязан UV фактор на защита от слънчева светлина, Шестака не се чува как работи когато стоиш до колата.
Сигурност- управление на сцеплението с пътя, много яки спирачки, ниско профилни гуми. Тръгваш спираш, завиваш както искаш, без боксуване , дрифт и посещения на отводнителните канавки. Е винаги можеш да изключиш електрониката - има си бутони за всеки случай.
Динамика и скорост. ако започнеш изпреварване примерно на трета и не внимаваш с педала на газта, съвсем скоро усещаш, че се движиш покрай колона от спрели автомобили! Шоуто започва около 3500 оборота и не спира докато ограничителя не сработи. Винаги имаш резерв от мощност за ускоряване и изпреварване.
Поддръжка- смяна на масла( 4 литра за мотора с филтъра), филтри, летни, зимни гуми и консумативи. 150 000 км за ремък и ролки, 100 000 за свещи.
Кола, която иска да върви и трябва да удържаш ( камери, катаджии и разни други), а не да я подканяш. годишно изминавам с нея около 40 000 км извънградско, в София я карам рядко. Опасно е, много станаха малоумниците!
Е това си е елитна " джапанка " , една от любимите ми марки автомобили за лично притежаване и ежедневно използване , но засега бюджета не го позволява и съм си с Хонда .
- - - - - - - - - -
Според колата и спецификациите на мотора . Аз ползвам 10W40, колата не е нова и не ми се инвестира в скъпо масло , но има ефект от 5W40 , ако може да си го позволи човек . Но си има и предпоставки за това - начин на каране , колко се кара като км , състояние на автомобила ( чисто нов , по-нов , стар , доста стар ) , цена за литър и прочее . Така си мисля аз .Да ви питам с какво масло си карате Японките.....
Не се заблуждавай и набутвай без нужда. Пълната синтетика 0W-50, 5W-50 е гъзария, излишна за домашен автомобил. Слага се на съвсем нови, форсирани коли с обороти над 8-10 000. За останалите случай е съвсем приемливо 10 W- 50, като вискозитет. Другите качества са по индекса на API ( American petroleum institute) , дадени на етикета примерно API SL/CF, където S e индекс за бензинови, C за дизелови маслам а втората буква показва смазочните свойства- колкото е по далече от А, толкова по - висок клас е маслото. Има и други, фирмени спецификации на производителите- MB- мерцедес бенц, VW и други, който са написани на етикета на опаковката и може да се ползват за оценка на пригодността на маслото. Старите коли са проектирани и изработени по актуалните тогава постиvения на масларите и да слагаш нови , високи класове не е оправдано. Все едно дъртак да пие виагра, за да не се напикава! Най - важно редовна смяна и следене на нивото. Доливането удължава пробега, защото новите количества "освежават" качествата. За дизел смяната е по- честа- на половина от бензиновите, особено зимата! става като грес от саждите и при студено палене износването на първия сегмент и биелните лагери е чудовищно! Трябва да се изчака да се разбие маслото, помпата да качи налягане, мотора да утихне и тогава да се кара. бензиновите двигатели разреждат маслото, защото при палене неизгорял бензин влиза в картера и по разрежда, освен това бензолите и кетоните в горивото образуват смолисти вещества и киселини, които допълнително влошават качествата на маслото. най- добре са газовите двигатели- пазят маслото по - дълго време, не образуват коксуващи вещества и не измиват масления филм от горния край на цилиндъра- пазят първи сегмент. истински производители на масла са няколко- рафинирането на нефт за такива цели е трудна работа в сравнение с производството на горива, много големи са и изискванията към суровината, трябва "стар" нефт, с малко сяра. Повечето купуват базисни масла и присадки и ги смесват- блендират/ Присадките са производство на ЛУБРИЗОЛ, за базисните масла казах какво е положението, остава производителят н амаслото да осигурява постоянство на качествата и да не икономисва от материалаАз ползвам английски и немски масла, без гръмки имена, но с потвърдено качество, задължително е да имат лаборатории за развитие и контрол на качеството! ( примерно ФУКС, MC маслата им са с подредени молекли , за да имат по- малко вътрешно съпротивление и от там намаление на триенето)
дано съм бил полезен
Много вярно , колега .
Има и други производители на присадки - примерно lmIcon.gif . Имат си лаборатории , изследователски и развоен център и прочее . Ползвам техни продукти и мога да твърдя , че наистина си заслужават . Преди бяха по-евтини , но ... криза е и цените се вдигнаха .
За протокола: Карам Субару Аутбек 2.5 `06 използвам MOTUL 8100 X-CLEAN 5W40 и не съм съвсем съгласен, че е въпрос на гъзария използването на синтетични масла от 3 или 4 група даже и в стари автомобили.
Колега " Infraction Users " , не е въпрос до гъзария , проблемите са повече от финансова гледна точка , но си има и изключения . Виждал съм " баровци " с наистина скъпи коли да се пазарят като цигани . А има и бедни хорица , които попиват съветите на компетентните лица и после си имат по-малко грижи с старичкия си автомобил . Но кой съм аз да давам акъл , на който и да било . Който както иска да си стопанисва автомобила , то и затова има толкова много автосервизи и вносители на части и масла , с известен и доста неизвестен , дори съмнителен произход . Нека да има - търсенето определя предлагането .
- - - - - - - - - -
Иска ми се да ползвам масло 5W40 , но не ми стиска да дам толкова пари за моято скромна Хонда , но това не значи , че не си я поддържам изправна отвсякъде .
Съвсем не са неизвестни, даже напротив! както личи от името им наблягат на използването на молибдена, по- точно MoS2 (молибденов бисулфид} той си е класика в трибологията - за масла, греси, сухи смазки и какво ли не. Аз също съм ползвал техни неща- добавки с въпросния MoS2.
пак подчертавам, най- важно е маслото да съответства на заводската спецификация на производителя на колата, а не на маслото и, разбира се, грамотно да се ползва колата! да не се икономисва от каквото не трябва! дизел- 7000 км най- много+филтър, задължително!, бензин- 10 000, ако е чисто на пробката, може да се пропусне една смяна на филтъра. За газ- 12000- 15 000 ако е чисто маслото и е в достатъчно количество, филтъра- като за бензиновите. Въздушен филтър- с маслото, иначе прекаления вакуум в смукателния тръбопровод предизвиква засмукване на масло през водачите на смукателните клапани и какво ли още не.
Друго много важно и често подценявано е състоянието на спирачната течност. Тя е много хигроскопична, поглъща влагата от въздуха с увеличеното количество вода пада температурата, при която се образува парен мехур (оставаш без спирачки). В заводски условия се съхранява в херметични съдове под азотна"възглавница", за да се запази, а колегите маат с с една течност по 15 години! А водата се събира в най- ниските точки, ръждясват тръбички, бутала, цилиндърчета и после олеле мале!
Не си ме разбрал правилно . Не става въпрос за Lique Moli , а за...Съвсем не са неизвестни, даже напротив...!А това кое как и кога трябва да се сменя си е указано където трябва , но не се спазва по ред причини , най-вече финансови и зависи и от конкретните метеорологични условия по местоживеене . При прах в въздуха , възд.филтър се задръства по-бързо и се налага или по-честа смяна или профилактика - почистване , а и от филтър до филтър има разлика в използваните материали и технологии , но криза е - търси се евтино решение на проблема , но понякога евтиното , излиза скъпо . Примери има още много . Просто споделям , за това съм учил .вносители на части и масла , с известен и доста неизвестен , дори съмнителен произход .
За другото си прав .
добре е да се съгласиш , защото чиста "синтетика"( 5W40) няма никакъв смисъл да се слага на стар и амортизиран двигател( ( както казва баща ми - "на дърт гъз - зелен бъз" ). Минерално със "синтетика" ( 10W40) е предостатъчно. Чистата синтетика се слага на нова кола с добре поддържан и не амортизиран двигател- по простата причина че чистата синтетика , няма да поправи нищо на стария двигател. Старите лади и голфове вървяха без грижи и вървят и до днес със "M10D" - 3лв /литър , но едно време двигателите се правеха със 30% запас и много от тези двигатели с малко фреза ставаха над 115 коня. Сегашните са толкова "изпилени" че на 100 000 се налага да се отворят и да се сменят доста нещица.
Кой с каквото иска да кара, не давам акъл на никой, споделям някои правила, които са задължителни за здравето на колата и поне толкова важни, колкото качествата му, (същото като чистото бельоне се вижда, ама несравнимо по- важно от дебел слой грим и дезодорант вместо сапун). Ползването на скъпи синтетики не отменя другите грижи за мотора, а и ежедневната употреба на колата не бива да е на границата на възможностите и. граничните случаи са: маслата за ТИР-овете long life с осигурен пробег над 100 000 км при обороти на мотора 2400- 2800 и супер синтетиките за състезателните автомобили - примерно рали резачките с 10- 15000об/мин- еднодневки за едно състезание и чао,сменява се, просто ресурса му е изчерпан. Всеки сам си преценява към коя група спада и как да си поддържа колата.
Техно, много субективно е това определение "стар и амортизиран" двигател, за това предложих да не се абсолютизира, че ако една кола е примерно на 300000 км значи няма смисъл да се кара със синтетика.
да, няма смисъл.
износването на цилиндрово буталната група, газо- разпределителния механизъм и коляно- мотовилковия такъв са точно в този ред по големина! и когато достигнат хлабини, по- големи от тези, които капилярните сили на лубрикантите могат да превъзмогнат с образуването на устойчив, маслен клин, износването нараства експотенциално, защото триенето не е течно между молекулите на лубриканта, а сухо и полусухо между триещите повърхности! Маслото просто изтича от хлабините, лагерите прегряват и стопяват, сегментите се блъскат в каналите на буталата и предизвикват помпен ефект, вкарвайки масло в горивната камера, през водачите на клапаните става вакханалия от газове, масло и сухо стръжене!
Новите мотори не се разработват с идеята да се ремонтират! за всичко се прилага метода, познат от вероятностите като "внезапен отказ" - да запазят експлоатационни характеристики максимално дълго, нищо, че е безвъзвратно. ползват се и съответни материали, които не подлежат на възстановяване, а и нямат ремонтни размери. Всичко в колата се срива изведнъж, защото тя е направена така! всичко има еднакъв експлоатационен период ( ресурс) и после в пресата и за рециклиране). Това значи, че като издъхне мотора, всичко друго вече ще си е отишло и скоростната кутия и диференциал и каквото се сетиш! Основен критерии е годността на купето- а то остарява, ръждясва и прочиее за не повече от 10- 15 години или с други думи 15 год 30 000 км= 450 000км най- много ! и после тотална щета! нищо не може да се използва освен за скрап! . Не разчитайте , че новите коли ще са ви "верни" повече от 10- 15 г!