Викай ги. Има си начин да проверят херметичността на колектора. Имали сме такъв случай - оказа се фабричен дефект, който отстранихме.Първоначално публикувано от E_f_o
Викай ги. Има си начин да проверят херметичността на колектора. Имали сме такъв случай - оказа се фабричен дефект, който отстранихме.Първоначално публикувано от E_f_o
Миналата година не успях, но от около 4 седмици имам инсталиран слънчев панел за топла вода на sunsystem (селективен 2,7кв.м.). Инсталацията е монтирана на покрива на кооперация. Тръбният път е 50м общо в двете посоки със медни тръби cusmart. Причината да използвам такива тръби въпреки, че горе в темата не се препоръчват е особеността на трасето. То минава през шахтата за тръбите за водата, която стига до покрива. Шахтата е много голяма и има място, но няколко от съседите са уплътнили шахтата на техния етаж и до покрива са оставили една тръба 50мм. Тази тръба прави и някой леки чупки и затова реших да не рискувам с твърдите медни тръби, а и понеже в тази тръба е тясно и не успях да сложа изолация дори 6мм исках да има все пак някаква, която е върху тръбите. Другото е, че ако направи проблем тръбата ще може да се направи заварка, защото тръбата си е медна. От цялото трасе, 8м от тръбите минават през тази 50мм пластмасова тръба и нямат изолация, останалите са изолирани с 19мм к-флекс. Стойката е направена да може да се сменя ъгъла по хоризонтала и по вертикала. Няма много полза от такава екстра, но не излизаше много по-скъпо да я има. Стойката съм я правил аз, както и инсталирането на системата.
Използвам помпата, която е към системата на локалното парно и също единствената серпентира от бойлера (120л) на локалното парно. Включването на клетката към бойлера е с помощта на електромагнитен клапан и електроника, която контролира клапана и помпата, както и още един клапан, който е на изхода на серпентината(той се използва за системата на локалното парно).
Системата топли водата до около 60 градуса, което според мен е малко (очаквах да стига поне до 80). Понеже всичко е изолирано добре (с изключение на един участък), стигам до извода, че този панел е недостатъчен като площ. Площ 3,2 или 4кв.м. вероятно щеше да постигне очакваните резултати.
Всички гумени уплътнения на панела са допълнително изолирани с алуминиева лента, за по-голяма дълготрайност.
Аз стигам до следния извод от използването на инсталацията. За да има много топла вода и бързо затопляне, бойлера трябва да е близо до панела (до няколко метра) или площта на панелите да е повече, ако бойлера е на десетки метри както в случая. Аз имам бойлер със серпентина и реших да не купувам втори.
Горе се споменава за конденз. Панела има вентилационни отвори и не е херметичен (на едната снимка се виждат). На моя съм виждал конденз само 1 път в началото и после се изчисти и сега няма.
Инвестицията е около 1200лв.
Със тази бандажна лента по изолацията са намалява дебелената и съответно изолационните свойства, вентилационните отвори махат конденза но увеличават топлозагубите...
Лентата е сложена без да е стягана и не е сгънала изолацията. Гледах, че увиват с лента бандажна или алуминиева и затова сложих. Идеята и не я знам точно, сложих я да не гори изолацията от слънцето.
Вентилационните отвори ги запуших 3-те поради тази причина. Един съм оставил да има за всеки случай, но се чудя дали да не го запуша и него.
Провери на какво делта Т е настроен диференциалния термостат. Пробвай да го увеличиш.
Какъв е смисъла след като количеството топлина погълнато от колектора е едно и също и ако увеличи делта Тто само помпата ще има по големи периоди на бездействие...
Количеството течност, която се загрява в колектора е константа. Там не можем да пипаме - остава да увеличим температурата на течността. По този начин ще покрием до някаква степен загубите по трасето и ще вкараме и повечко в бойлера. Разбира се най-добре е да се увеличи колекторното поле, но трябва да се наливат още средства.
имам същите панели 2 на брой на sunsystem и загрявам 200 л. вода. Сега в жегите затопля до 85-90 гр. бойлера, което ме и плаши малко но поне взех хубав контролер и той ограничава до 95 гр. затоплянето.
Можеби помпа с по-голям дебит ще компенсира част от загубите по трасето?Първоначално публикувано от Delta1
Изолация му е майката.Измери с контактен термометър каква вода напуска панела и после каква влиза в бойлера.Така ще разбереш колко градуса се губят по трасето.
Колко по-дебела изолация да сложа? Най-много намерих 19мм и такава съм сложил. Електрониката, която управлява системата си я правих сам с микро контролер. Делта-та е нагласена в момента на 15 градуса. На около 20 секунди се взима стойността от температурните датчици. След като се включи помпата минава известно време докато горещата вода от панела стигне до бойлера. Следи се дали в бойлера влиза гореща вода и ако водата, която постъпва не е успяла да се затопли от клетката след като горещия (загрят) поток вече е влязъл в бойлера, то помпата се изключва и се чака нова делта (бойлер - колектор). Ако панела е затоплил водата до някакви градуси, то тези градуси се отчитат и на входа на бойлера т.е когато работи помпата горещата вода не успява да се охлади докато стигне бойлера. При включване на помпата на входа на бойлера се усеща в началото нормална топла това, след това става гореща, когато горещия поток от панела стигне бойлера и после пак почва да навлиза не добре загряния поток, но в този момент се изключва помпата. Когато помпата не работи, има някакво охлаждане по тръбите, но не е голямо. Помпата е тристепенна грунфос, на 1-ва степен 35W се мъчи, в момента е на 2-ра степен 50W и трета е 75W. На втора степен сякаш работата на помпата като натоварване е оптимална.
Утре мисля да сложа делта на 20 градуса да видя ефекта и после ще пробвам и с по-бърза степен на помпата.
Иначе водата става гореща, не може да се държи ръката под чешмата, но предполагам, че това е някъде към 60 градуса. Сондата на мултицета се развали и не съм взел нова т.е няма с какво да меря, освен с датчиците от електрониката.
Системата работи вече месец и оттогава бойлера е изключен от тока така, че има сметка в цялата работа. Случвало се е сутрин да няма вода, ако повече хора се къпят вечер, но не е трагично, а и при нужда може да се управлява и нагревателя на бойлера при такива случай.
Не слагай делтата повече от 10 това е напълно достатачно.Много е важно да сметнеш количеството течност в колектора в трасето и в серпентината на бойлера.Ако количеството течност е по малко от това по трасето е много лошо защото горещата вода не стига до бойлера а остава в тръбите и на следващото завъртане влиза вече охладена в бойлера.Също така ако скороста на течноста ти е много бърза неможе да стане топлообмена в бойлера и ще излиза гореща вода.
Забелязах го този проблем и затова съм направил електрониката да следи вече загрятата вода да стигне до бойлера, а не да остане по тръбите. Водата по трасето в едната посока мисля, че беше 3-3.5л, като го смятах, серпентината не знам колко е. Панела го дават да е 2.5л. Наблюдавал съм топлообмена и не съм забелязал горещата вода да не остава в бойлера. Днес беше на делта 20. Резултата ми харесва повече. Сега ми хрумна да направя когато водата в бойлера е например 30 градуса, делта да е 25 например, като стане например 40 в бойлера, делта да става 20 и при над 50 например, делта да е 15 и т.н. Идеята ми е сутрин като дойдат няколко добре загряти потока и да се затопли по-бързо бойлера.
Аз,имам бойлер 120 литра и 2кв.м колекторна площ дължината на тръбите ми е общо 26 метра и загрявам водата до 80-85 градуса.Сутрин помпата като тръгне да върти чак късно следобед спира и стои между 8 и 15 градуса делта.
Delta1, Добре си изпълнил монтажа. Правилно си изолирал тръбите. Прав си, че температурата, която постигаш в бойлера е ниска. За бойлер 120 литра с този колектор през слънчев ден на юни би трябвало да постигнеш загряване от 10° до 60° за около 6 часа. Времето, в което реално колектора подава топлина е повече, значи има нещо гнило. Възможните причини според мен са:
1. Пишеш, че електрониката за управление на помпата е твое творение. Възможно е там си объркал. Стандартните български диференциални термостати за слънчеви инсталации не са скъпи – към 80 лв. Измерват температурата на водата в бойлера и в слънчевото поле и при положителна разлика включват помпата. ΔТ° може да се регулира от 2 до 20°, но е оптимално да го сложиш на 5°. Виж как е направено в този сайт и пробвай да пригодиш своята схема да е нещо близко до тяхната: http://www.intiel.com/dt-3_01_bg.pdf
2. На къде си насочил колектора и с какъв наклон е монтиран? Това е от голямо значение. Само при монтаж близък до чистия ЮГ можеш да разчиташ на огряване на колектора повече от 6-7 часа. Оптималният ъгъл на монтаж за България е 40°.
3. Дължината на тръбният път не е много – 50 метра при изолацията, която си сложил са нищо. Участъка минаващ през PVC тръбата не е голям и там загубите не са високи. Възможно е обаче някъде в шахтата изолацията да е компрометирана и тръбата да се опира до някоя от ВиК тръбите. В този случай съседите ти ще пият не много студена вода.
Възможно е да има и грешка в свързването на слънчевият панел към отоплителната инсталация. Можеш ли да пуснеш схема на свързването? Имаш ли възвратна клапа на помпата? Без нея през нощта бойлера се охлажда.