И аз![]()
Точно така "legaltk"! Най-после да ме разбере някой!Ето снимки на радио програматора:
IMG_0608.JPG - Prikachi.com споделяне на снимки в Интернет
IMG_0609.JPG - Prikachi.com споделяне на снимки в Интернет
IMG_0610.JPG - Prikachi.com споделяне на снимки в Интернет
Значи ти твърдиш, че ако задам по-висока температура на този стаен програматор, ще ми падне разхода?! Пробвал съм го много пъти и харчи повече! Направо не знам вече какво да правя - всеки различно казва!
- - - Обновено - - -
Точно така "tony34al"!
- - - Обновено - - -
Всеки казва различно - един котела, друг, тръбите, изолация на тавана...ако взема да пробвам всичките тия работи, то ще ми излезе...не ми се мисли! За това питам и чета, ама все по-голяма обърквация става!
Този пост е редактиран от gogo68; 04-02-13 в 01:03.
Ами, умен човек изглеждаш, така че: обобщи си информацията която получи. Тя не е противиречива, а напротив - допълваща се. Колегите ти посочиха всички възможни дефекти в цялата ти система. Проблема не е един, а съвкупност от няколко натрупващи се. В края на краищата всичко е функция на средства и известно неудобство, но зимата е към края си и имаш достатъчно време да оправиш повечето неща. Идеята, според мен, е на края да запазиш или дори леко/около 10%/ да пнижиш сметките, но да поддържаш нормална температура/ 22С/.
Един малко страничен въпрос, защо налгането в системата е толкова ниско?
По спомен трябва да е поне над 1, препоръчително около 2, а тук е 0.5 ?
Колкото до разхода, имам един въпрос който отдавна ме чуди, а не съм виждал някой да го коментира тук.
Ясно е, че с добавянето на повече глидери системата става малко по-икономична. Защо? Явно защото спада температурата на водата. Какво от това? Какво значи по-ниската температура? За помещенията трябва определено количество топлина, както и да го мислиш топлината зависи от изгореното количество газ, за да я направиш топлината трябва да изгориш газта, било то по малко и постоянно или на по-големи порции и с прекъсване. Тогава какво значи по-ниската температура на водата при повече глидери? Явно има нещо друго и според мен това са загубите по системата. Къде има загуби в системата за които тук не се говори много-много? Тръбите. Обикновено те са по пода директно на плочата. При мен специално като стъпя на пода на ламината или теракота където отдолу има тръби си ме топли и то много понякога почти пари, явно тръбите или нямат изолация или е крайно неефективна. Не съм правил системата не знам каква изолация имат тръбите, ако имат изобщо някаква. А тръбите са много, ама много дълги. В апартамента ми топлите тръби са може би едно 20м. в едната посока, още толкова за тръбите наобратно към котела. И това върху полоча, бетон. Не съм специалист и не мога да сметна загубите от тръбите, но може би се равняват на едно поне 1 радиатор с 6-7 глидера. Ще кажете, ами ето ти подово, добре, обаче под мен почти не топлят, всичката топлина заминава в плочата и съседите отдолу.
Някой може ли да коментира този въпрос с топлозагубите по тръбите на инсталацията?
Ясно е, че от тръбите има някаква загуба, но това че ти греят в краката показва, че някаква топлина влиза в помещението. Тя не е загуба.
Идеята на повечето глидери не е само за да падне температурата на водата, а да се прескочи със запас над минимума мощност на котела. Това му дава мегдан за оптимална работа с по-добро КПД.
Масово използваните котли са прекалено мощни за жилищата, в които се ползват.
С моя котел например се отоплява мой приятел в къща с над 3 пъти по-голям обем. Поддържа сходни температура, а плаща само 2 пъти повече от мен като сметка.
Тук не съм съгласен, някаква част от тази топлина наистина влиза в помещенията, обаче не малка част отива директно за топлене на плочата и съседа под мен. Досега не се бях сещал, обаче може да намина през съседа някой път да пипна тавана при него, сигурен съм че ще е топъл, няма как да не се стопли като постоянно има топла тръба на плочата. Между другото като се замисля на плочата няма никакви изолации, т.е. загубите наистина може да са големи. При подовото отопление, доколкото съм запознат първо върху плочата се слага топлоизолация и след това отоплението. Как стой въпроса при слагането на тръбите за парното на газ, някой запознат може да каже?
Колкото до КПД-то на котела, може и да има някакво значение, но едва ли дава разлика от повече от 10% в разхода на газ. За да има топло трябва да гори газ, за да е топло едно помещение трябва да влиза топло в него, колко топло зависи от топлозагубите на помещението.
Не си прав. Не са 10%. Може да са в пъти.
Давал съм пример при мен как беше - първата година сметки над 300 лв., едвам стигах 19-20* в стаите. Следващата година увеличих радиаторите с над 50% ребра и сметките не прескаха 200 лв, в стаите е 23-25*, а цената на газта беше увеличена.
Навсякъде, където съм дал този съвет получен в този форум резултата е бил сходен.
Понеже масово отоплителната система се прави от строителя и той слага евтин, н омощен котел за да нямат проблем с топлата вода, слагат малки радиатори за да спестят и лошите резултати са налице.
Колкото за тръбите - защо си мислиш, че топлината отишла в плочата е изцяло загубена? Тя пак се връща при теб. Много по-голяма част от топлото губиш ти от твоя таван, която отива в съседа отгоре, отколкото тази в долната плоча.
Ами не знам, аз само виждам че топля плочата, още повече че повечето тръби при мен вървят плътно до външна стена, където са радиаторите, т.е. топлината от плочата освен при мен отива и при съседа отдолу, а може и навъм да отива някаква част. Къде, колко отива аз не знам, само предполагам.
Sad Reader, топлозагубите са едно на ръка, но не винаги тръбите са в пода, така че те невинаги са загуба. За топлоотдаване на тръбите аз слагам около 1кВт. Друго е моето обяснение за по-малките сметки при голям брой ребра, а в предния си пост пак го споменах. Да речем, че в едно жилище има радиаторна мощност 10кВт - долу-горе това е една средностатистическа мощност за апартамент. Всички знаем как работи котела - той пали на минимална мощност и после плавно започва да си вдига мощността в посока на максималната с идеята да работи на максимална мощност. При достигане обаче на радиаторната мощност той ограничава своята мощност до тук, защото в противен случай няма кой да излъчва топлината, която е в повече. Достига се до равновесно положение - колкото излъчва котела, толкова отдават радиаторите. Ако увеличим зададената температура на водата, то ще се увеличи и излъчваната топлина от радиаторите, тоест котелът също ще си вдигне мощността. Ако намалим доста температурата на водата, спада доста и радиаторната мощност и котелът също трябва да си намали мощността, за да се запази равновесието. Да, но ако радиаторната мощност стане доста ниска, по-ниска от минималната мощност на котела, то котелът след запалване трябва да угасне, защото равновесието го няма, излишъка от топлина няма къде да се отдаде и започва да вдига температурата на водата и бързо се достига зададената - котелът прегрява и изключва. Така се стига до оня режим цък-цък, който е вреден и за джоба и за котела. Затова аз в много случаи казвам да се вдигне температурата на котела до макслималната - защото в много случаи равновесната температура е някъде в края на скалата - към 70-80*С, понякога и повече. Поставянето на по-голяма радиаторна мощност намаля стойността на тази равновесна температура. Тази равновесна темпратура някой я беше изследвал за своята инсталация и всеки може да го направи в къщи - индивидуална е за всяка система. Както казах това равновеси е е при минимална мощност на котела, така че достигането му е необходимо, но не е панацея - знаем, че котелът има максимално КПД при Номинална (максимална мощност), а при минимална мощност КПД пада главоломно. Така че нашата цел трябва да бъде да създадем условия котела да работи на средна и над средната мощност. Кка може да стане това - по няколко начина:
1. Избор на подходящ по големина котел спрямо инсталацията - ако инсталацията е 10кВт, то 26кВт котел ще работи постоянно на минимална мощност и минимален КПД (високи загуби), а 12кВт котел ще работи почти на номиналната си мощност и КПД ще е близо до максимума, сметките ще са малки.
2. При заварено положение най-малкото, което можем да направим е да не ограничаваме температурата на водата на ниска стойност, с което да го караме допълнително да изключва и по температура на водата
3. Ако увеличим радиаторната мощност на 15кВт примерно, котелът ще работи на средна мощност и ще се повиши неговото КПД. Веднага някой ще каже - ама става много топло, не се диша! Точно затова е стайния термостат - да изключи котела при достигане на стайната температура. По този начин може се твърди (според мен), че при случая на gogo68, ако смени котела с 3-12кВ, разходът ще е почти същия със случая, ако запази котела но вдигне радиаторната мощност на поне 16кВт. Само че малкия котел ще работи постоянно с мощност да речем 5кВт, а големия котел ще работи единица време и ще почива 2 единици време, което съсдава известен дискомфорт заради неработещите радиатори.
Топлообмена е в пряка зависимост от температурите на двете тела. Температурата на газовия пламък не можем да променим, тя е константна. Но температурата на топлообменника, през който тече водата може да намалим като увеличим радиаторната мощност. Така увеличаваме разликата между температурите на двете тела, което води очевидно до повишаване на топлообмена. И защо мислите че кондензните котли ги дават с КПД по голямо от 100%. Ето там е заровено кучето. Не в тръбите.
За Октомври, Ноември и Декември имам 722куб.м. газ (при мен е на тримесечие изравнителната сметка), от които най-вероятно към 80куб.м. са за топла вода. Топля къща и пристройка - 5 стаи и 2 бани. 21.8-22.5гр. стайна.
Този пост е редактиран от VanDan; 04-02-13 в 13:28.
Гого68 ,оправи си инсталацията . Че то през тия ф20/май бяха/ на магистралите до колекторите,как искаш да отоплиш 90м2?
А по въпроса за загубите от тръбите са минимални според мен.Нали тези тръби излъчват топлина която се консумира макар и не на 100%.
Поразпитах доста хора с парно на газ и всичките са с тръби ф20 от котела до колекторите /като при мен/ - нямат проблеми и такива високи сметки като мен! Явно не са проблем тръбите, а топлозагубите. Решил съм това лято да направя изолация на таваните. Някакви други идеи?
- - - Обновено - - -
Някакви идеи за изолация на таваните и колко пари излизат на квадрат?
Да си кажем сметката и аз:
За декември - 350 лв, за януари - 300 лв.
100м2 апартамент, котел Теси 10/24кW, дневна/бокс - северни, като отдолу под тях са гаражи, малко и тях топля(единият е мой. Изнесено управление Easyremote с настройки 22° през деня и 19° през нощта.
Общо взето - комфортна брадва.