Щом ще е кондензен котел, вероятно си обмислил изискванията към монтажа на комина и отвеждането на конденза ... и не на последно място - мястото за монтаж на котела.
При твоите изчисления на минималната мощност не си предвидил наличието на отоплителната мощност на тръбите от котела до радиаторите.
Правилно си се ориентирал към по-високи глидери, а ако има място дори слагай Н600.
Аз бих увеличил броя на глидерите в спалните, а броя на глидерите в дневната - максимално, колкото ти позволява пространството в нишата, защото в момента са недостатъчни. Още повече, че в коридора нямаш радиатор ....
Същото се отнася и за лирата - аз бих сложил лира Н1200.
Задължително още сега слагай изолация на таваните и стаен терморегулатор.
Успех.
Няма особен смисъл от толкова изчисления при отоплението на газ. Това важи основно за климатиците.
След като вече на пазара има котли с доста ниска минимална мощност, слагате колкото се може повече (по-големи) радиатори и всичко е наред. Няма никакъв проблем при преоразмеряване, просто системата ще работи с по-ниска температура на водата. Още повече, че за кондензен режим има ограничение в температурата на водата. Докато при недостатъчно като мощност радиатори ще имате проблем. Това от емпиричен опит и толкова постове на потребители и майстори във форума. Аз поне лично най-малко 10 пъти съм писал едни и същи постове:
1. Котел с ниска минимална мощност. На максимална още никой не се е оплакал, че не му стигат. Говорим за преобладаващите жилища. Не за къща-палат 300-400м2.
2. Максималният по брой и размер радиатори, които позволяват помещенията. Ако в някои помещения не стига мястото и е проблем мощността, може да се наложи слагането на конвектор.
3. Стаен терморегулатор.
4. Най-важно - изолация, изолация, изолация. Колегата с 20см. изолация ни "отряза главите" с ниски сметки, дори и с "лошия" стар котел, който има.
И благородно завиждам, че сега може да си сложите котел с ниска минимална мощност. По мое време нямаше такива на пазара и сега не ми се дават отново пари за нов котел.
Доста фирми предлагат модели котли, с които те работят (хипотетично имат печалба), а не че са подходящи за вас. Това важи най-вече, когато се предлагат огромните котли с висока минимална мощност.
Този пост е редактиран от VanDan; 15-03-17 в 11:19.
Здравей,май е време да смениш инсталатора.Аристона който ти предлага може и да е добър,ама да го слагаш в 300 квадрата къща.Ти дори и във високотемпературен режим едвам ще покриеш мин.мощност.Помисли за още 1 радиатор в хола поне 10 ребра или за тип 33,заложи и радиатор в коридора,може и по голям да е за да помага на стаите.И последно,помисли още веднъж за едноконтурен с бойлер(най доброто за такъв малък апартамент)
Не мога да разбера, защо големината на апартамента е определящ фактор, при избор на котел едноконтурен или двуконтурен?
И аз не мога да разбера също. Би ли се наел някой разбиращ да обясни преимущества и недостатъци на едноконтурен и двуконтурен котел?!?!
Sent from my D5803 using SetCombG Forums mobile app
Двуконтурния котел не може да има ниска максимална мощност защото за да загрява вода проточно от 5* до 60* и 8-9л/мин примерно, е необходимо да бъде поне 20-24КВата. Това че е поне толкова мощен определя, че минималната му мощност е поне 3КВата.
Докато едноконтурните могат да имат диапазони 1-14КВата примерно и бойлера е този който обира нуждата от големи количества топла вода на моммента.
При отоплението, освен в крайните случаи на външна -20* и вътрешна 20* при които едно изолирано 100м2 жилище харчи под 13КВата (50Вт/м3), нуждата от мощност е далеч под максималната за котела.
Реално колко едноконтурния ще пести като пари не мисля, че можем да кажем. Опита показва, че хората с по-малки котли са по-доволни от сметките си.
Цифрите на книжките казват че новите БОШ-ове са по-ефективни при минимум отколкото при номинална мощност и може би са оптимизирани тъкмо за това, че максималните мощности се изпозлват много рядко при една сравнително интелигентна система.
Предимство на двуконтурния е, че не се слага бойлер който в малък апартамент си заема едно солидно място особено когато се слага вертикален което е по-правилното.
Моя опит с едноконтурните не е положителен защото проклетията изчакваше прекалено много да се охлади водата в бойлера за да я дозагрее и къпането имаше моменти когат тече хладка а ти се вътиш под душа чакайки котела да донагрее бойлера за та текне нормално топла вода.
Е подобни проблеми предполагам се отстраняват с подходящ по размер бойлер и термосмесител за баня. Аз тогава бях под наем и си казах повече така не и сега имам двуконтурен.
но доста хора тук са доволни от поведението на топлата вода при едноконтурни котли така че могат да дадат положителни отзиви препдолагам.
При двуконтурния пък чакаш докато тръгне топла вода защото котела не тръгва веднага на максимална мощност.
Друга особеност е, че при наличие на две бани мощността на двуконтурния котел не е достатъчна за да поеме капацитета на двете бани и тогава се препоръчва едноконтурен с бойлер. (това е условно, аз съм с две бани и при едновременно ползване просто намалява налягането/дебита зашото и двете бани са с термосмесители) така, че не е като да не става съвсем.
и с две думи май излезе, че двуконтурния само пести място.
Този пост е редактиран от orlincho; 15-03-17 в 15:33.
Големината на жилището няма общо конкретно с вида едноконтурен или двуконтурен. Единият грее топла вода проточно, а другия трябва да е с бойлер. Големината на жилището или по-скоро нужната радиаторна мощност е свързана с мощността на котела за отопление. Преди повечето котли бяха предимно двуконтурни с мощност 11-23КW. Сега има двуконтурни и с ниска минимална 3КW. Аз не харесвам в моя двуконтурен, че при всяко врътване на кран за топла вода в кухнята или банята, дори и за секунди котела се включва. Жената като прави нещо в кухнята много често се случва десетки пъти в рамките на минути. И котела само тръгни-спри и бум-дрън от постоянното пускане и спиране на крана. Топла вода при 23КW може само от един кран да се ползва. Ако някой се къпе, в кухнята няма възможност. Но бгв-то е твърде маловажна част за мен лично. Важно е да се отоплявате комфортно с колкото се може по-ниски сметки.
Основна роля в това играе изолацията, достатъчно радиатори като нужна мощност, съобразен с тях котел, стаен терморегулатор. И цената на природния газ. Поддържаните температури също влияят на сметките. Всеки градус нагоре се отразява, особено при лоша изолация. Но ако ще моржувате по-добре на климатици. Поне като ще плащаме да седим на топло.
Този пост е редактиран от VanDan; 15-03-17 в 15:52.
А какво става с парното когато едноконтурния котел допогрява бойлера? Спира ли отоплението на жилището през това време?
Sent from my D5803 using SetCombG Forums mobile app
Котелът вече направи доста годинки и ще го карам така докато издържи. После с нов котел ще го мисля.
Хора не го мислете толкова това - едноконтурен или двуконтурен. Слагайте каквото ви е на душа. БГВ-то е странична част от задачата. С много малка тежест. Взимайте котел с поне 2-3KW минимум, слагайте повечко и по-големи радиатори, стайно термоуправление и това е. И отново да напомня - изолация, изолация, изолация. Колкото повече, толкова повече. Нищо друго няма да се отплати така, както изолацията.
Този пост е редактиран от VanDan; 15-03-17 в 16:57.
При мен едноконтурен котел Бош 3-15 дозагрява бойлер 300 литра за около 10 минути,понеже бойлера е с 2 серпентини котела е вързан на горната и топли реално около 2/3 от него което ще рече 200 литра.Котела включва когато температурата падне с 7 градуса под зададената.Няма как да източиш бойлер освен ако датчика който отчита не е прекалено горе или серпентината е прекалено малка.Но пък котела се включва само 1 или 2 пъти на ден да дозагрява водата,а не след всяко врътване на кранчето,което за лятото е много дразнещо(лично мнение).